هدر بالا
امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۱۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه

رئیس اتاق ایلام می‌گوید: هیات تجاری 21 نفره استان دیاله عراق برای عراق بررسی راه‌های گسترش ارتباط تجاری و اقتصادی و به‌خصوص توسعه مبادلات در بازارچه مرزی هلاله شمالی به استان ایلام سفر کرده است.


رئیس اتاق ایلام می‌گوید: هیات تجاری 21 نفره استان دیاله عراق برای عراق بررسی راه‌های گسترش ارتباط تجاری و اقتصادی و به‌خصوص توسعه مبادلات در بازارچه مرزی هلاله شمالی به استان ایلام سفر کرده است.


رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: یک هیات تجاری، اقتصادی از استان دیاله عراق به‌منظور بررسی راه‌های گسترش ارتباط تجاری و اقتصادی وارد ایلام شدند.

شعبان فروتن بیان کرد: این هیات عراقی با دعوت رسمی اتاق ایلام و متشکل از رئیس و اعضای هیات رئیسه، تجار و فعالان تولیدی صنعتی اتاق بازرگانی دیاله عراق در ایلام حضور یافتند.

وی ادامه داد: رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز این هیات 21 نفره از استان دیاله عراق را همراهی می‌کند.

رئیس اتاق ایلام افزود: دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام، نشست با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، تجار و بازرگانان، نشست با استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی حوزه اقتصادی استان و همچنین بازدید از شهرک صنعتی ایلام از برنامه‌های سفر ۲ روزه این هیات است.

فروتن تأکید کرد: مهم‌ترین هدف از پذیرش این هیات گسترش روابط اقتصادی و تجاری در بازارچه جدید مرزی هلاله شمالی در این استان بوده چراکه این بازارچه در مقابل این استان مرزی عراق واقع شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: بخش خصوصی این استان از گسترش روابط اقتصادی با کشور عراق استقبال می کند.

شعبان فروتن در جریان نشست هیات اقتصادی دیاله عراق با استاندار و مدیران حوزه اقتصادی این استان بیان کرد: مهم ترین رویکرد اتاق بازرگانی ایلام این بوده که بتوان با ارتباط دو سویه با اتاق بازرگانی و فعالان دیاله عراق نسبت به فعال سازی بازارچه جدید هلاله شمالی اقدام موثری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ارتباط اتاق های ایلام و دیاله باعث ایجاد پل ارتباطی بین فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو طرف می شود که می تواند تبعات مثبتی در حوزه رونق اقتصادی منطقه داشته باشد

رئیس اتاق ایلام گفت: این اتاق نسبت به ایجاد دفتر نمایندگی در بازارچه هلاله شمالی اقدام کرده و تلاش ما این است اتاق بازرگانی دیاله نیز با ایجاد دفتر نمایندگی زمینه را برای گسترش همکاری فراهم کند.

فروتن تاکید کرد: مهم ترین رویکرد ما این است که با فعالیت  دفاتر نمایندگی در بازارچه هلاله شمالی علاوه بر گسترش همکاری ها، زمینه لازم برای توسعه روابط اقتصادی و پیگیری درخواست فعالان اقتصادی دو طرف نیز در سریعترین زمان ممکن انجام شود.

وی اظهار کرد: اتاق ایلام در کنار دستگاه های اجرایی آمادگی لازم دارد که بتواند با پذیرش و اعزام هیات های تجاری به استان های مختلف عراق، زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی دو طرفه با طرف مقابل فراهم کند.

فروتن با تقدیر از تلاش های شبانه روزی استاندار ایلام برای پیگیری راه اندازی بازارچه هلاله شمالی ابراز امیدواری کرد با راه اندازی رسمی این بازارچه شاهد جهش صادرات در منطقه باشیم.

استاندار ایلام نیز در این نشست با اشاره به اهمیت مبادلات تجاری در توسعه و رونق اقتصادی استان گفت: ایلام، آماده گسترش مبادلات تجاری و صنعتی با تجار استان دیاله عراق است.

حسن بهرام با بیان اینکه باز شدن مرز هلاله شمالی برای دو استان ایلام و دیاله مزایای زیادی دارد افزود: مرز هلاله شمالی می تواند محل افزایش مبادلات تجاری بین دو استان ایلام و دیاله باشد و ارتباطات این دو استان بیش از گذشته باشد.

استاندار ایلام ادامه داد: الحمدالله در استان ایلام ظرفیت های بالقوه و بالفعل صادرات و واردات وجود دارد که از جمله  این ظرفیت ها می توان به مواد لبنی ، مواد معدنی و آهن آلات و مصالح ساختمانی اشاره کرد. 

وی با قدردانی از رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: خوشبختانه استان ایلام دارای شرکت های خوب و شناخته و شده ای است که برخی از این شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی تهران شرکت کردند و خیلی از تجار عراقی با این شرکت ها وارد مرحله عقد قرارداد شدند.

استاندار ایلام تاکید کرد: بعنوان نماینده عالی دولت در استان ایلام با همه توان آمادگی دارم مراودات تجاری و صنعتی از طریق ماشین آلات و چمدانی بین دو استان ایلام و دیاله افرایش یابد.

بهرام نیا با اشاره به وجود شرکت های پتروشیمی ایلام، سیمره، هایسنس، زرجین بافت، سیمان ایلام و آجر نقشینه گفت: صادرات علاوه بر مرز رسمی و از طریق بازارچه هلاله شمالی که در آینده نزدیک از طرف دولت مرکزی فعالیت رسمی آن آغاز می شود، انجام خواهد شد.

وی گفت: ایلام ظرفیت بسیار خوبی در زمینه فنی مهندسی و راهسازی نیز دارد که طرف عراقی می تواند از این ظرفیت بخوبی استفاده کند.

به گفته وی علاوه بر این موارد فوق، ایلام صادراتی در سطح جهانی دارند که صنایع دستی نظیر کیف، جاجیم، فرش و گلیم نقش برجسته جزو این صنایع است که تجار عراقی می توانند از این ظرفیت نیز بهره گیرند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق نیز در این نشست نقش اتاق های بازرگانی دو طرف را در گسترش روابط اقتصادی بین ایران و عراق مثبت و ارزشمند توصیف کرد.

عبدالامیر ربیهاوی گفت: معرفی توانمندی ها، ارتباط دو سویه و استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی استان های مرزی نقش موثری در توسعه همه جانبه اقتصاد دارد.

وی ادامه داد: عراق یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران است و باید برای گسترش این روابط همواره کارهای مشترکی به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های دو طرفه انجام گیرد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: این آمادگی وجود دارد که از طریق اتاق های بازرگانی مرزی به ویژه استان ایلام با همتایان عراقی زمینه لازم برای سرمایه گذاری های مشترک فراهم شود.

ربیهاوی تاکید کرد: استان های دیاله، واسط و مسیان عراق دارای ظرفیت های مناسبی برای روابط اقتصادی با استان ایلام هستند و از هرگونه سرمایه گذاری مشترک استقبال می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی دیاله عراق نیز در این نشست از هرگونه همکاری دو جانبه با اتاق بازرگانی ایلام استقبال کرد.

محمدسامی حمید ملا جواد گفت: اتاق های بازرگانی در استان های مرزی در خط مقدم فعالیت های اقتصادی قرار دارند و این استان از گسترش روزافزون در بخشهای مختلف اقتصادی با استان ایلام استقبال می کند.

وی ادامه داد: استان دیاله آمادگی سرمایه گذاری های مشترک در بخش های مختلف اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و تولیدی با استان ایلام دارد.

رئیس اتاق بازرگانی دیاله عراق ابراز امیدواری کرد: برگزاری نشست های مشترک بین فعالان اقتصادی و اتاق های بازرگانی دو طرفه تداوم داشته باشد.


 

کد خبر 12043

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید