هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۱۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه

کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها نخستین«راهنمای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی»را منتشر کرده است. این کمیسیون پس از بررسی تعدادی از راهنماهای مسئولیت اجتماعی انتشاریافته در کشورهای مختلف،راهنمای مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌های چینی را انتخاب، ترجمه و بومی‌سازی کرده است.


کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها نخستین«راهنمای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی»را منتشر کرده است. این کمیسیون پس از بررسی تعدادی از راهنماهای مسئولیت اجتماعی انتشاریافته در کشورهای مختلف،راهنمای مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌های چینی را انتخاب، ترجمه و بومی‌سازی کرده است.


کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اقدام به تهیه و انتشار نخستین راهنمای مسئولیت اجتماعی شرکتی کرده است.

این گزارش  در 11 فصل تهیه‌ شده است. «تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها»، «مزایا و منافع مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌ها»، «مشارکت و کمک جامعه به خود»، «مراقبت از محیط‌زیست»، «برقراری رفاه در محل کار»، «اجتناب از رشوه و رانت»، «تولید و تحویل مسئولانه و ایمن کالا»، «حقوق کارکنان و حقوق شهروندی در کسب‌وکار مسئولانه»، «احترام به قانون و رعایت مسئولانه استانداردها» و «انتشار و اطلاع‌رسانی عملکرد مسئولیت اجتماعی» مهم‌ترین سرفصل‌هایی هستند که در راهنمای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی به آن‌ها پرداخته‌شده است.

در مقدمه این گزارش آمده است: «پیش‌بینی می‌شود در آینده، همان‌طور که روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها تقویت می‌شود، برای شرکای تجاری ایران، موضوع تعهد و پایبندی شرکت‌های ایرانی به مسئولیت اجتماعی شرکتی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تجارت و قراردادها باشد. رصد و مطالعه رشد و توسعه مسئولیت اجتماعی شرکتی در این کشورها بیانگر آن است که آن‌ها از کشورهای طرف قرارداد خود گزارش‌هایی را مبنی بر اینکه آن‌ها چگونه کسب‌وکارهای خود را به‌طور فزاینده‌ای به‌صورت مسئولانه مدیریت می‌نمایند خواستار خواهند بود.»

 طرح کلی این مجموعه به‌صورت پرسش و پاسخ است و در هر فصل پرسش‌هایی که ممکن است برای مالکان کسب‌وکارها در اجرای مسئولیت اجتماعی به وجود آید مطرح‌شده و قوانین مرتبط با آن را نیز ارائه کرده است. همچنین در پایان هر فصل داستان موفقیت از یک شرکت پیشرو نیز بیان‌شده است.

در گزارش منتشرشده از سوی کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اتاق ایران تأکید شده است: «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها تنها اقدامات بشردوستانه و خیرخواهانه را شامل نمی‌شود؛ بلکه این مسئولیت دربرگیرنده حوزه‌های مختلفی است که شرکت بر اساس نوع استاندارد یا استانداردهایی که انتخاب می‌کند (مانند استاندارد ایزو 2600) به موارد مختلفی متعهد می‌شود.»

افزایش کارایی، بهبود تصویر برند کسب‌وکارها، کاهش اثرات منفی اجتماعی و محیط زیستی کسب‌وکارها و حرکت به‌سوی ارزش مشترک، افزایش شفافیت و پاسخگویی کسب‌وکارها، کاهش ریسک و افزایش رتبه، کاهش هزینه‌های کنترل و افزایش سهم بازار از مهم‌ترین مزایایی است که کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اتاق ایران به‌عنوان مهم‌ترین مزایای داشتن مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌ها، در این گزارش به آن‌ها اشاره‌کرده است.

  برای دسترسی به متن گزارش اینجا کلیک کنید.


 

کد خبر 8384

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید