هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ۱۲:۱۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رئیس بانک مرکزی که به‌عنوان نماینده دولت در جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی کرمان حاضر شده بود، وعده داد بانک مرکزی برای برگشت ارز حاصل از صادرات خشکبار و صنایع‌دستی، با صادرکنندگان مساعدت کند. به گفته او، صادرکنندگان این حوزه ابتدا باید 50 درصد ارز را به‌صورت اسکناس یا واردات ثبت سفارش شده به کشور برگردانند تا برای مابقی ارز مجوز واردات بالاتر بگیرند.


رئیس بانک مرکزی که به‌عنوان نماینده دولت در جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی کرمان حاضر شده بود، وعده داد بانک مرکزی برای برگشت ارز حاصل از صادرات خشکبار و صنایع‌دستی، با صادرکنندگان مساعدت کند. به گفته او، صادرکنندگان این حوزه ابتدا باید 50 درصد ارز را به‌صورت اسکناس یا واردات ثبت سفارش شده به کشور برگردانند تا برای مابقی ارز مجوز واردات بالاتر بگیرند.


رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر صادرکنندگان به‌خصوص در بخش خشکبار و صنایع‌دستی، برای برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور دچار مشکل شوند، بانک مرکزی با ایشان مساعدت و همراهی خواهد داشت.

عبدالناصر همتی در چهل‌وهفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: در حال حاضر صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را با ترکیب 50 درصد ثبت در سامانه نیما و 50 درصد واردات (با ترکیب حداکثر 20 درصد اسکناس و 30 درصد واردات) به کشور برگرداندد.

او ادامه داد: باوجوداین، اگر صادرکنندگان خشکبار و صنایع‌دستی 50 درصد ارز حاصل از صادرات خود را از طریق واردات ثبت سفارش شده و اسکناس وارد کشور کنند، در مورد 50 درصد باقی‌مانده، درخواست افزایش درصد واردات آنها بررسی و پس از تأیید مجوز واردات مورد نیاز استان، مجوز بیش از 50 درصد به آنها داده خواهد شد.

همتی با تأکید بر اینکه موضوع صادرات خشکبار، فرش و صنایع‌دستی استان کرمان را شامل می‌شود، گفت: به دلیل اهمیت گسترش صادرات محصولات کشاورزی و اشتغال جمع زیادی از مردم در این حوزه، این تصمیم گرفته شد.

به گفته او با این تصمیم، زمینه فراهم شدن مواد اولیه و لوازم مورد نیاز کارخانه‌ها و بخش‌های ضروری بیشتر می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، برای صادرات کالاهای مختلف محدودیت‌هایی ایجاد شده که باید به فعالان اقتصادی و بخش خصوصی که نقش مهمی را در این دوره حیاتی ایفا می‌کنند، کمک شود.

او شرایط اقتصاد کشور در مقطع کنونی را دارای ثبات نسبی دانست و تصریح کرد: همان‌طور که در پنج ماه گذشته تورم مهار شده، همچنان نیاز به ادامه این شرایط داریم.

همتی با اشاره به اینکه ثبات خوبی در بازار ارز حاکم شده و وضعیت خوب است، ادامه داد: هدف از اعمال سیاست‌های ارزی به‌هیچ‌وجه اذیت کردن فعالان اقتصادی و صادرکنندگان واقعی نیست بلکه محدودیت‌ها برای افرادی است که ارز را خارج کرده‌اند و آن را به کشور بازنگردانده‌اند و البته پرونده آنها به قوه قضاییه تحویل داده شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های این بانک نزدیک کردن نرخ ارز در سامانه‌های سنا و نیماست که سامانه نیما برای برطرف کردن نیازهای ارزی کشور راه‌اندازی شده است.

همتی، با تأکید بر اینکه سامانه نیما، صندوقی برای بانک مرکزی نیست، افزود: هدف ما واردات ارز به سامانه نیما نیست بلکه واردات ارز به کشور مهم است که صادرکنندگان می‌توانند از طریق صرافی‌ها، واردات، اسکناس و همچنین سامانه نیما این ارز را به کشور برگردانند.

او در بخش دیگری در رابطه با درخواست صادرکنندگان برای اختصاص تسهیلات برای صادرات در زمان مورد نیاز، بیان کرد: نقدینگی مورد نیاز صادرات خشکبار و واحدهای صنعتی مرتبط با اشتغال کشور را تأمین و سازوکار برگشت این نقدینگی ظرف سه تا 4 ماه را نیز ایجاد خواهیم کرد.

رئیس اتاق کرمان نیز در این نشست، پسته و خرما را از اقلام مهم صادرات غیرنفتی کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم تصمیمات مناسبی برای صادرات این محصولات گرفته شود که آرامش را به بازار این دو محصول برگرداند.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: باوجوداینکه سال گذشته تولید پسته در استان بسیار کاهش داشت اما به دلیل وجود مشکلات صادراتی ازجمله سیاست‌های ارزی و عدم اطمینان به اقتصادی بودن صادرات این محصول، بخشی از پسته سال گذشته به پسته امسال اضافه شده است که امیدواریم شرایط صادرات برای پسته امسال بهبود یابد.

او ادامه داد: همیشه صادرکنندگان خوشنام و خوش‌حساب ارز خود را به کشور برگشت داده‌اند که امیدواریم بانک مرکزی نیز به آنها اعتماد کند.

رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: هر چه سخت‌گیری‌ها در صادرات افزایش یابد قاچاق بیشتر می‌شود ازاین‌رو امیدواریم مسئولان و تصمیم گیران با در نظر گرفتن این مسئله مهم به فکر صادرکنندگان واقعی باشند.


 

کد خبر 8798

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید