هدر بالا
امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۱۵:۳۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رئیس اتاق قزوین، در نشست تخصصی بازار شناسی شرق آفریقا و کشور کنیا با اشاره به اینکه همه شرایط لازم برای ایجاد و توسعه رابطه اقتصادی با کشور کنیا فراهم است از آمادگی این اتاق برای راه‌اندازی سرای ایرانیان (مجتمع‌های اقامتی، تجاری) در کشور کنیا خبر داد.


رئیس اتاق قزوین، در نشست تخصصی بازار شناسی شرق آفریقا و کشور کنیا با اشاره به اینکه همه شرایط لازم برای ایجاد و توسعه رابطه اقتصادی با کشور کنیا فراهم است از آمادگی این اتاق برای راه‌اندازی سرای ایرانیان (مجتمع‌های اقامتی، تجاری) در کشور کنیا خبر داد.


نشست تخصصی بازار شناسی شرق آفریقا و کشور کنیا با حضور سفیر ایران در نایروبی (پایتخت کنیا)، رئیس اتاق قزوین، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قزوین، مدیران تشکل‌های اقتصادی و علاقه‌مندان به تجارت با آفریقا در سالن اجتماعات اتاق قزوین برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین در این نشست، کنیا را دروازه ورود فعالان اقتصادی استان به کشورهای شرق آفریقا عنوان کرد، و گفت: اتاق بازرگانی قزوین در حال حاضر معین کشورهای شرق آفریقا به شمار می‌رود و این ظرفیت هم‌اکنون فراهم است تا نگاه ویژه‌ای به بازار کنیا استان باشیم.

مهدی بخشنده به وجود ظرفیت‌های اقتصادی ویژه، فناوری به‌روز و زیرساخت‌های لازم در استان قزوین اشاره کرد و افزود: همه شرایط لازم برای ایجاد رابطه اقتصادی با کشور کنیا فراهم است و با توجه به استقبال برخی از سرمایه‌گذاران قزوینی در حوزه صید ماهی و سرمایه‌گذاری روی محصولات کشاورزی و صنعت در کنیا، این امکان وجود دارد که حتی سرای ایرانیان (مجتمع‌های اقامتی، تجاری) در کشور کنیا راه‌اندازی شود.

ریس اتاق قزوین در ادامه به صادرات غیرنفتی و افزایش تولیدات در قزوین اشاره کرد و گفت: قزوین اکنون فقط به‌عنوان یک استان صنعتی شناخته نمی‌شود و با حمایت سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی امروز جایگاه مهمی در تولیدات متنوع کشاورزی و صدور خدمات فنی و مهندسی دارد.

بخشنده به فضای تحریمی در روابط اقتصاد بین‌المللی پرداخت و خاطرنشان کرد: افق بخش خصوصی در کشور، ایجاد اقتصادی مبتنی بر توسعه صادرات غیرنفتی است که خوشبختانه به لطف تحریم کنندگان خارجی این مهم روزبه‌روز در حال افزایش است.

در ادامه جعفر برمکی، سفیر ایران در کنیا گفت: این کشور به همراه بازار شرق قاره آفریقا فرصت بسیار خوبی برای فعالیت تولیدکنندگان ایرانی به شمار می‌رود. فضای حمایتی که اکنون در کشور کنیا وجود دارد، این امکان را فراهم می‌سازد تا اولویت اصلی با تولیدکنندگان ایران باشد و صادرکنندگان در اولویت بعدی قرار گیرند.

او افزود: در حال حاضر ۶ کشور ازجمله کنیا عضو شورای اقتصادی شرق آفریقا هستند و این موضوع سبب می‌شود محصولات تولیدکنندگان ایرانی با مهر تأیید کنیا در بازارهای شرق آفریقا توزیع شود.

برمکی به سیاست‌ها و افق اقتصادی کنیا و کشورهای شرق آفریقا پرداخت و یادآور شد: معاهده‌ای در این قاره مطرح شده که تا ۲۰ سال آینده ۶۰ درصد سهم صادرات و توزیع کالاها در آفریقا از داخل همین قاره صورت پذیرد و این مسئله باعث می‌شود که حضور تولیدکنندگان در کنیا بسیار ارزشمند باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در نایروبی به فرصت‌های ویژه کنیا برای تولیدکنندگان اشاره و تصریح کرد: هزینه نیروی کار بسیار ارزان، نبودن موانع گمرکی و امکانات بکر اقتصادی باعث شده تا تولیدکنندگان ما بتوانند با خیالی آسوده به توسعه اقتصادی در این کشور بپردازند.

برمکی در ادامه به جمعیت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری قاره آفریقا اشاره و تأکید کرد: این تعداد جمعیت به همراه وسعت قاره آفریقا باعث شده تا حتی اگر چین و کشورهای اروپایی هم به بازار آن وارد شوند، بازهم فرصت برای فعالیت تولیدکنندگان ایرانی وجود داشته باشد.

به گفته او، تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند بخشی از تولید یا تمام عملیات تولیدی خود را در قاره آفریقا انجام دهند که این موضوع به ظرفیت و شرایط خودشان نیز بستگی دارد.

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین گفت: برای توسعه مبادلات تجاری و افزایش صادرات بین قزوین و کنیا با توجه به علاقه بخش خصوصی استان، ایجاد نمایشگاه تولیدات قزوین در این کشور آفریقایی رو به توسعه ضروری است.

حمیدرضا خانپور گفت: طی نشست‌های قبلی با فعالان تجاری کشور کنیا قرار بود که بخشی از ساختمان سابق سفارت‌خانه ایران در کنیا به‌عنوان نمایشگاه دائمی محصولات قزوین استفاده شود.

او همچنین اظهار کرد: نمایش تولیدات صنایع، کشاورزی و خدمات مهندسی در کشور کنیا سبب می‌شود تا زمینه همکاری و مبادلات تجاری بین ۲ کشور ایران و کنیا افزایش یابد.

خانپور با بیان اینکه امکان صادرات و تولید محصولات صنایع ساختمان و کشاورزی قزوین به کنیا فراهم است، اظهار داشت: در حال حاضر این شرایط فراهم است که انواع محصولات کاشی، سرامیک، خانه‌های پیش ساخته، بتنی، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی مانند بیسکوییت به کشور کنیا صادر شده و یا در آن کشور تولید شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین، وجود شرکت‌های قطعه ساز در شهرک‌های صنعتی استان را یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم در مبادلات تجاری با کنیا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۱۵۰ قطعه ساز خودرو در استان قزوین وجود دارد و ۷۰۰ تا ۸۰۰ قطعه لازم برای ساخت یک خودرو را تولید می‌کنند.

خانپور یادآور شد: هم‌اکنون بیشتر واحدهای صنعتی قزوین که توسط سرمایه‌گذاران خارجی احداث شده‌اند در حال طرح توسعه دوم و سوم هستند و ما می‌توانیم از حضور سرمایه‌گذاران کنیایی نیز در این راستا بهره‌مند شده و شرایط ویژه و خاصی را برای آنها در نظر بگیریم.

او یادآور شد: انتظار داریم بخش خصوصی با جایگاه بالایی که نسبت به بخش‌های دولتی دارد، بتواند روابط اقتصادی جدیدی را با کشور کنیا ایجاد کند و استان قزوین به لحاظ پشتوانه بسیار قوی خود در حوزه صنعت و کشاورزی می‌تواند این مهم را محقق سازد.


 

کد خبر 9141

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید