هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
سه شنبه, ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۳۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اروپا با محدودیت های اضطراری گاز موافقت کرد
 

کشورهای اتحادیه اروپا که آماده کاهش بیشتر در عرضه گاز روسیه هستند. روز سه شنبه پس از انعقاد قراردادهای سازش برای محدود کردن کاهش برای برخی کشورها، طرح اضطراری تقلیل یافته برای محدود کردن تقاضا را تصویب کردند.

گازپروم روسیه اعلام کرد که جریان خود را از طریق خط لوله نورد استریم 1 به آلمان به یک پنجم ظرفیت کاهش می دهد.

با توجه به اینکه ده‌ها کشور اتحادیه اروپا در حال حاضر با کاهش عرضه روسیه مواجه هستند، بروکسل از کشورهای عضو می‌خواهد گاز خود را صرفه‌جویی کنند و آن را برای زمستان ذخیره کنند، زیرا می‌ترسند روسیه به تلافی تحریم‌های غرب به خاطر جنگ با اوکراین، گاز را به طور کامل قطع کند.

وزیران انرژی پیشنهادی را برای همه کشورهای اتحادیه اروپا برای کاهش داوطلبانه مصرف گاز به میزان 15 درصد در دوره آگوست تا مارس از میانگین 2017-2021 تصویب کردند.

این کاهش می تواند در شرایط اضطراری عرضه الزام آور باشد، مشروط بر اینکه اکثر کشورهای اتحادیه اروپا با آن موافقت کنند. اما پس از مخالفت برخی از دولت ها با پیشنهاد اولیه اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال آن در هر کشور، کشورها موافقت کردند که بسیاری از کشورها و صنایع را از کاهش الزام آور 15 درصدی معاف کنند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت که این توافق به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نشان می دهد که اروپا در مواجهه با آخرین قطع گاز مسکو متحد می ماند. هابک گفت: "شما ما را از هم جدا نخواهید کرد."

دو مقام اتحادیه اروپا گفتند مجارستان تنها کشوری بود که با این توافق مخالفت کرد.

گازپروم روسیه آخرین کاهش خود را به دلیل نیاز به توقف عملکرد یک توربین مقصر دانسته است - دلیلی که توسط کادری سیمسون، رئیس انرژی اتحادیه اروپا رد شد و این اقدام را "با انگیزه سیاسی" خواند.

سیمسون گفت که اگر روسیه اکنون عرضه خود را به طور کامل قطع کند، این توافق باید تضمین کند که کشورها به اندازه کافی گاز را برای زنده ماندن در یک زمستان متوسط ذخیره کنند، اما یک زمستان سرد غیرعادی به اقدامات شدیدتری نیاز دارد.

روسیه 40 درصد گاز اتحادیه اروپا را قبل از حمله به اوکراین در 24 فوریه، در آنچه مسکو "عملیات نظامی ویژه" می نامد، تامین می کرد.

توافق اتحادیه اروپا ایرلند، مالت و قبرس را از قطع 15 درصدی گاز مستثنی می‌کند - کشورهایی که به شبکه‌های گاز سایر کشورهای عضو متصل نیستند و بنابراین نمی‌توانند گاز اضافی را با سایر کشورها در شرایط اضطراری عرضه به اشتراک بگذارند.

کشورهایی که توانایی محدودی برای صادرات گاز به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا دارند، می توانند هدف کمتری را درخواست کنند، مشروط بر اینکه آنچه می توانند صادر کنند. این می تواند شامل اسپانیا شود که به گاز روسیه متکی نیست و در ابتدا با طرح اتحادیه اروپا مخالفت کرده بود.

ترزا ریبرا، وزیر انرژی اسپانیا روز سه‌شنبه گفت، همه می‌دانند که وقتی کسی درخواست کمک می‌کند، باید کمک کنید.

کشورهایی که تا ماه اوت به هدف اتحادیه اروپا برای پر کردن ذخایر گاز بیش از حد دست می‌یابند، ممکن است با اهداف ضعیف‌تری نیز مواجه شوند که به طور بالقوه کاهش را برای تقریباً 12 کشور با ذخایر نسبتاً کامل، از جمله آلمان و ایتالیا، کاهش می‌دهد.

دولت ها می توانند گاز مورد استفاده در صنایع حیاتی مانند فولادسازی را از هدف مستثنی کنند. 

روبرتو سینگولانی، وزیر انتقال زیست محیطی ایتالیا، گفت که هدف الزام آور این کشور نزدیک به 7 درصد از 15 درصد خواهد بود، زمانی که کاهش گاز در مقایسه با سال های گذشته در نظر گرفته شود.

اخبار مربوط به آخرین کاهش عرضه روسیه باعث افزایش قیمت گاز شده است و در عین حال انگیزه هایی برای استفاده کمتر ایجاد کرده است.

طرح اتحادیه اروپا همبستگی کشورها را آزمایش کرده است. لهستان توافق نهایی را تصویب کرد، اما آنا مسکوا، وزیر آب و هوا گفت که صنعت یک کشور نباید مجبور شود برای کمک به سایر کشورهایی که با کمبود مواجه هستند، گاز کمتری مصرف کند.

دیگران مثبت تر بودند، از جمله مالت و پرتغال، که هر دو اهداف نرم تری را در مذاکرات به دست آوردند.

میریام دالی، وزیر انرژی مالت، گفت که این توافق منعکس کننده شرایط مختلف انرژی کشورها است. ما موفق شدیم پیام قوی همبستگی را منتقل کنیم.

اما برخی ابراز نگرانی کردند که این ذخیره هنوز برای جلوگیری از کمبود زمستان کافی نیست. سطوح بین کشورها متفاوت است، اما اتحادیه اروپا با وجود ماه‌ها افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش عرضه روسیه، تنها 5 درصد استفاده ترکیبی گاز خود را کاهش داده است.

ایمون رایان، وزیر محیط زیست ایرلند، گفت: با توجه به آنچه روس ها اخیراً اعلام کرده اند، احتمالاً 15 درصد کافی نخواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 12120

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید