هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. دیدگاه
دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۹:۱۸
زمان مطالعه: 5 دقیقه
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: به دلیل سیاست های متناقض و کوتاه نگری هایی که در برخی تصمیم گیری ها می شود سرمایه گذارانی که وارد بورس می‌شوند با نگرش سرمایه گذاری دو سه ماهه و کسب سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی بورس را انتخاب می کنند.

وحید شقاقی شهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تصمیمات دستوری و عدم تامین زیر ساخت ها و نهادهای لازم برای سرمایه گذاری های بلند مدت در بورس وآنچه منجر به خروج سرمایه ها در کوتاه مدت و زیان های تحمیلی که از ناحیه ابلاغیه ها و تصمیمات متناقض مسوولین بورسی بر بازار سرمایه ایجاد می شود گفت: بسیاری از تصمیماتی که به عنوان سیاست گذاری در بورس ابلاغ می شود نه تنها به رشد بورس کمک نمی کند، بلکه زمینه ساز مساله و چالش های بیشماری برای اقتصاد کلان می شود.

وی در این باره توضیح داد: یکی از تبعات مدیریت های دستوری در بورس سرمایه گذاری کوتاه مدت است به این خاطر شاهد سرمایه گذاری های کوتاه مدت و موقتی هستیم که خسارت های بیشماری به اقتصاد کشور وارد می کند.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: به دلیل سیاست های متناقض و کوتاه نگری هایی که در برخی تصمیم گیری ها می شود سرمایه گذارانی که وارد بورس می‌شوند با نگرش سرمایه گذاری دو سه ماهه و کسب سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی بورس را انتخاب می کنند و بعد از اینکه چنین سودی نصیب آنها شد بازار را رها می‌کنند و سرمایه خود را در بازارهای دیگری وارد می کنند که به هیچ وجه مولد نیست.

وحید شقاقی شهری معتقد است: سرمایه گذاری هایی که در فاز بعدی خروج از بورس، تورم زا می شود چرا که وقتی نقدینگی بعد از سه ماه از بازار بورس خارج شود به بازار دیگری مثل ارز یا طلا و خودرو یا مسکن می رود و با فشار تقاضای جدید ایجاد شده تورم می آفریند.

عضو هیت علمی دانشگاه خوارزمی خاطر نشان کرد: با اینکه سالهاست از مشکلات اینچنینی در بورس و تبعاتی که برای اقتصاد آفریده می شود سخن گفته ایم و انتظار داریم وزارت اقتصاد برای ابزارهای لازم را برای سرمایه گذاری در بورس ایجاد کند اما این موضوع تا کنون محقق نشده است.

شقاقی شهری تاکید کرد: وزارت اقتصاد برای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس باید نهادها و ابزارهایی مثل نهادهای فرهنگی، حقوقی، قانونی و دیگر نهادهای را ایجاد کند تا افرادی که مایل به سرمایه گذاری بلند مدت در این نهادها هستند جایی برای سرمایه گذاری داشته باشند، شبیه به خرید زمینی که ده سال نگه می داریم و نمی فروشیم وزارت اقتصاد باید مسیری برای خرید سهم های بلند مدت و سرمایه گذاری بلند مدت در بورس ایجاد کند.

وحید شقاقی شهری خاطر نشان کرد: مسئله دومی که در اقتصاد و در بازارهای مالی ایران باید حل شود این است که افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس دارند عمدتاً تخصص لازم را ندارند این افراد بیشتر بر پایه پیگیری برخی کانال ها، سهمی را خریداری می کنند در حالی که اغلب نه زمان درستی برای ورود به بازار انتخاب می کنند نه زمان درستی برای خروج از بورس.

وی در این باره افزود: به همین دلیل سهامداران خرد غیر متخصص دچار زیان های متعددی می شوند که منجر به از بین رفتن اعتماد آنها به بورس و بازار سرمایه می شود، در حالی که بورس بازاری تخصصی است و باید بدانید چه سهمی را در چه قیمتی باید خریداری کنید و اگر رشد کرد در چه قیمتی به فروش برسانید مگر اینکه مایل به سرمایه گذاری بلند مدت باشید که سهمی را برای نگاه داشتن پنج ساله خریداری کنید.

وحید شقاقی شهری خاطر نشان کرد: افرادی که عمدتاً برای سرمایه گذاری کوتاه مدت وارد بورس می‌شوند چون از تخصص لازم برخوردار نیستند و قادر به تحلیل بازار نیستند و از شناخت کافی برخوردار نیستند این افراد بیشتر زیان می کنند در حالی که باید این افراد به سمت صندوق های با درآمد ثابت بروند و این صندوق ها تحت فشارهای دستوری قرار نگیرند تا سرمایه ها به جای خید ارز و طلا وارد بورس شود.

وحید شقاقی شهری معتقد است: در هیچ جای دنیا در بورس سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم انجام نمی شود مگر اینکه افراد اطلاعات و دانش لازم را داشته باشند. یک کارشناس اقتصادی و مالی اگر وارد بورس شود به دلیل دانش اقتصادی و مالی با مطالعه اندکی می تواند پول خود را به درستی سرمایه گذاری کند در حالی که سرمایه گذاران خرد ناآشنا به بازار از طریق صندوق ها یا شرکت های مشاور باید در بورس سرمایه گذاری کنند تا آنها از جانب مردم سهام را خرید و فروش کنند و براساس قرارداد فی مابین سود را به دارنده سرمایه پرداخت کنند.

وی در خصوص صندوق های با درآمد ثابت گفت: این صندوق ها در تمام دنیا شناخته شده هستند چرا که به شکل واسطه بین مردم و بازار سرمایه عمل می کنند در حالی که این صندوق ها در ایران تقریبا جا نیفتاده، در بروس تقویت نشده، با تصمیمات دستوری به چالش کشیده می شود و در باره آن فرهنگ ‌سازی نیز صورت نگرفته و چون حالت انحصاری دارد هنوز تعداد نهادهایی که در این زمینه با هم رقابت کنند وجود ندارد متاسفانه سرمایه گذاری به صورت مستقیم صورت می گیرد، در حالی که سرمایه‌گذاری مستقیم در چنین بازاری به ضرر مردم تمام می‌شود.

وی در پایان گفت وگو خاطر نشان کرد: به این دلیل نیازمند نهاد سازی در بورس از سوی وزارت اقتصاد روی بحث سرمایه گذاری بلند مدت هستیم. به دلیل اینکه در بورس نهاد سازی مورد نظر انجام نشده و تصمیمات روزمره است شاهد نابسامانی های بسیار در بورس هستیم و اینکه بازار سامان یافته ای برای سرمایه گذاری نداریم.

انتهای پیام

 

کد خبر 12544

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید