هدر بالا
امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۴۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در وبینار اتاق بوشهر و رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران، ظرفیت‌های دو طرف و فرصت‌های توسعه مبادلات و روابط اقتصادی بندر بوشهر ایران و کشور بنگلادش موردبحث و بررسی قرار گرفت.


در وبینار اتاق بوشهر و رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران، ظرفیت‌های دو طرف و فرصت‌های توسعه مبادلات و روابط اقتصادی بندر بوشهر ایران و کشور بنگلادش موردبحث و بررسی قرار گرفت.


وبینار اتاق بوشهر و رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران، برگزار شد. جولیا معین، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران با بیان اینکه اتاق بوشهر معین تجاری کشور بنگلادش است به بیان ظرفیت‌های کشور بنگلادش پرداخت و آمادگی خود را جهت تعامل با صادرکنندگان بوشهری جهت تأمین کالای موردنیاز این کشور و واردات کالای موردنیاز ایران اعلام کرد.

 در ادامه خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر با بیان اینکه کشور بنگلادش در زمینه‌هایی ازجمله واردات خرما، محصولات معدنی تمایل به افزایش واردات خود از کشور ایران است که یک ظرفیت خوبی برای استان بوشهر محسوب شده زیرا عمده این محصولات در استان بوشهر به میزان قابل‌توجهی تولید می‌شود.

پورجم، رئیس کمیسیون بازرگانی، گمرک، حمل‌ونقل و گردشگری اتاق بوشهر نیز با اشاره به اجرایی نشدن تفاهم‌نامه سال 1994 ایران و بنگلادش، پیشنهاد داد: پیرو آن تفاهم‌نامه می‌توان صادرات محصول خرما را از بندر بوشهر به بنگلادش انجام و در قبال آن مبادرت به واردات موز از آن کشور صورت گیرد.

او افزود همچنین با توجه به ظرفیت کشور بنگلادش در کشت چای می‌توان با تعیین تعرفه ترجیحی چای و معرفی یک شرکت بنگلادشی فعال در این حوزه و ثبت بهداشتی آن در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ایران اقدام کرد.

پورجم تصریح کرد: بنگلادش از کشورهای پرورش‌دهنده دام و طیور است و بازار خوبی در ایران برای این محصول وجود دارد می‌توان با صادرات مجدد یا re-export در این زمینه فعالیت کرد.

او اظهار کرد: بنگلادش دومین صادرکننده پوشاک دنیا است می‌توان زمینه تولید از طریق انتقال دانش و تجربه این کشور در استان بوشهر را فراهم کرد.

 سپس حیدر رئیسی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست و منابع طبیعی اتاق بوشهر با اشاره ظرفیت بسیار خوب صادرات خرما به بنگلادش گفت در زمینه صادرات خرما و محصولات جانبی آن می‌توان تعامل خوبی با این کشور داشت.

او افزود: با توجه به اینکه استان بوشهر قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل است و در زمینه تولید گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد، در صورت فراهم شدن امکان انتقال دانش علمی و فنی و یا ماشین‌آلات موردنیاز می‌تواند در زمینه تولید پودر گوجه‌فرنگی نیز فعالیت و اقدام به تهاتر این محصولات کند.

در ادامه مجتبی امیدی رئیس کمیسیون صنعت، معدن، نفت، گاز و انرژی تجدید پذیر اتاق بوشهر نیز با اشاره به قرابت‌های فرهنگی و مذهبی دو کشور ایران و بنگلادش و همچنین وجود ظرفیت‌های موردنیاز بازار بنگلادش در استان بوشهر، گفت ازنظر واردات برخی اقلام موردنیاز استان بوشهر، این کشور می‌تواند شریک تجاری خوبی باشد که نیازمند توسعه مناسبات تجاری فی‌مابین و وجود شناخت صحیح از بازار آن کشور است.

او ابراز امیدواری کرد: با حضور رایزن بازرگانی جدید بنگلادش توسعه مبادلات اقتصادی بوشهر و بنگلادش محقق شود.


 

کد خبر 11561

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید