هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۳:۴۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه

رئیس اتاق همدان با اشاره به مزیت‌های استان همدان و نزدیکی آن به بازارچه مرکز حلبچه، به فعالان اقتصادی این استان توصیه کرد از ظرفیت‌های بازار این استان در کردستان عراق غافل نشوند.


رئیس اتاق همدان با اشاره به مزیت‌های استان همدان و نزدیکی آن به بازارچه مرکز حلبچه، به فعالان اقتصادی این استان توصیه کرد از ظرفیت‌های بازار این استان در کردستان عراق غافل نشوند.


نشست توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان همدان و استان حلبچه کردستان عراق به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان و با حضور پیشوا احمد محمود، رئیس اتاق بازرگانی حلبچه و هیئت تجاری از فعالان اقتصادی این استان حلبچه در اتاق همدان برگزار شد.

 علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در این نشست، گفت: استان همدان به خاطر موقعیت خاص خود در غرب ایران، مزیت‌های بسیار قابل‌توجهی دارد، ضمن اینکه حلبچه برای همدان و ایران شناخته‌شده است و بازرگانان استان همدان در توسعه و پیشرفت حلبچه خود را شریک می‌دانند.

زبردست بابیان اینکه همدان یکی از استان‌های سرسبز با قدمت طولانی در غرب ایران، ۱۰ شهرستان را در دل خود جای داده است، افزود: پتانسیل‌های خوبی در زمینه صنعت معدن و گردشگری در اختیار همدان است که در سفر دو روزه هیئت تجاری حلبچه به همدان به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد.

وی با اشاره به حضور همراهان رئیس اتاق حلبچه و فعالیت آن‌ها در زمینه‌های فنی و مهندسی ساختمانی و تجارت و حوزه‌های کشاورزی گفت: برای همراهان نیز نشست‌هایی با همتاهای آن‌ها در استان برنامه‌ریزی‌شده تا انتقال تجربیات لحاظ شود.

زبردست به بازدید هیئت تجاری حلبچه از دو شرکت لبنیاتی و غذایی همدان اشاره کرد و بابیان اینکه برنامه‌های متعددی جهت ارائه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان برای این هیئت تجاری تدارک دیده شده، ابراز امیدواری کرد: دستاورد این سفر در توسعه مراودات تجاری استان با حلبچه مشهود باشد.

وی افزود: تلاش در جهت توسعه صادرات از وظایف اتاق بوده و این هیات تجاری در زمینه ساختمان و خدمات فنی مهندسی، کشاورزی و صنعتی تخصص داشته و در راستای تسهیل توسعه مراودات تجاری فعالین اقتصادی به استان همدان دعوت شده‌اند.

رئیس اتاق همدان خاطرنشان کرد: این سفر فرصت بسیار خوبی برای فعالان اقتصادی همدان است تا در بخش مصالح ساختمانی در استان حلبچه مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند.

زبردست با اشاره به اینکه حلبچه به لحاظ نزدیکی به همدان می‌تواند فرصت خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی و کشاورزی و دام و طیور و لبنیات است افزود: کشت‌های فراسرزمینی هم گزینه مناسبی است که فعالان بخش کشاورزی باید آن را کلید بزنند.

وی ابراز امیدواری کرد: این سفر منشأ توسعه صادرات استان همدان به اقلیم کردستان باشد و در این خصوص زمینه مشاوره و گفت‌وگو بین بازرگانان ما و این استان در روزهای آتی فراهم شده است.

علاقه‌مند به حضور شرکت‌های ایرانی در بازار خود هستیم

در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی حلبچه نیز بابیان اینکه همدان شهر خوبی است و امیدواریم با همکاری اتاق بازرگانی روابط فی‌مابین همدان و حلبچه بیشتر شود، گفت: حلبچه هم‌جوار استان‌های کرمانشاه و کردستان است و با این دو استان مرز مشترک دارد.

پیشوا احمد محمود با بیان اینکه در حال حاضر دو بازارچه مرزی حلبچه در کرمانشاه فعال است و با پیگیری استان حلبچه یک بازارچه مرزی در شهرستان پاوه افتتاح خواهیم کرد، گفت: ایران با ایجاد این بازارچه موافقت کرده و در حال دریافت مجوزها برای راه‌اندازی آن هستیم.

وی بابیان اینکه اگر این بازارچه راه‌اندازی شود با توجه به فاصله کم آن با حلبچه که تنها ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارد هزینه‌های حمل‌ونقل کالاها به حلبچه کاهش پیدا می‌کند، گفت: شرکت‌ها در برنامه‌ریزی خود استفاده از این بازارچه مرزی را مدنظر قرار دهند تا از طریق این بازارچه تجارت خود را توسعه دهند.

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه بابیان اینکه با توجه به ارتباط با ایران علاقه‌مند به حضور شرکت‌های ایرانی در بازار خود هستیم، گفت: در حال حاضر بیشترین حجم بازار در اختیار شرکت‌های ترکیه‌ای است که یکی از دلایل آن را می‌توان در عدم توانایی شرکت‌های ایرانی در بسته‌بندی مناسب و باکیفیت پیدا کرد.

وی بابیان اینکه شرکت‌های ایرانی باید روی این موضوع بیشتر کار کنند، گفت: اقلیم کردستان توسعه صنایع تبدیلی را مدنظر قرار داده و تجار ایرانی می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی این بخش ما را کمک کنند.

احمد محمود بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان تسهیل شده و می‌توان از امتیازات آن استفاده کرد؛ عنوان کرد: زمینی که در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد به اسم وی خواهد شد و ۱۰ سال معافیت مالیاتی و پنج سال معافیت گمرکی برای کالاها مدنظر قرارگرفته ضمن اینکه هرچه از سرمایه‌گذاری عاید سرمایه‌گذار شود قابل‌خروج از اقلیم خواهد بود به‌طوری‌که خروج پول‌های عایدی از سرمایه‌گذاری مشکل نخواهد بود.

اعلام ۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری در همدان

وی بابیان اینکه با توجه به اعلام ۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری در همدان حاضریم آن‌ها را بررسی کنیم و روی سرمایه‌گذاری آن‌ها فکر کنیم، گفت: امیدواریم بروکراسی اداری در همدان ما را خسته نکند که مجبور به بازگشت به اقلیم کردستان باشیم.

احمد محمود بابیان اینکه بیشتر درزمینهٔ صنایع معدنی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استان همدان است، گفت: یکی از ویژگی‌های حلبچه توانمندی کشاورزی منطقه است بنابراین سرمایه‌گذاری را از بخش کشاورزی شروع می‌کنیم تا میزان همراهی مدیران استانی با سرمایه‌گذاران را بسنجیم.

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه در پایان تصریح کرد: گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن، شیلات، آبیاری نوین، صنایع تبدیلی، سنگ و سرامیک، خشکبار، توسعه گلخانه و مواردی ازاین‌دست زمینه‌هایی است که سرمایه‌گذاران حاضر به همکاری در این بخش‌ها هستند.

فعالان اقتصادی استان همدان پس‌ازاین مراسم با حضور در نشست‌های دوجانبه تخصصی ضمن آشنایی با فعالیت‌های تجاری یکدیگر و زمینه‌های همکاری مشترک مقدمات انعقاد قراردادهای تجاری را فراهم کردند.


 

کد خبر 12070

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید