هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. حقوق و اقتصاد
چهارشنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۰۴
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مقالـه بـا ارزیـابی و مطالعـه دیـدگاه های مختلف اقتصادی و بررسی مکاتب و قـوانین رقـابتی و تبعیـت از آن اسـلوبی را توصـیه می کند که با اتخاذ رویکردی واقع بینانه بتواند به هـدفی برسـد کـه در امـر توسـعه و رشد اقتصادی نقش سازنده ای ایفاء کند.

هدف از این مقاله بررسـی و مطالعـه قـوانین وسیاسـت هـای رقـابتی و نقـش آنهـا در توسعه اقتصادی کشورهاست.

دراین راسـتا، مقالـه بـا ارزیـابی و مطالعـه دیـدگاه های مختلف اقتصادی و بررسی مکاتب و قـوانین رقـابتی و تبعیـت از آن اسـلوبی را توصـیه می کند که با اتخاذ رویکردی واقع بینانه بتواند به هـدفی برسـد کـه در امـر توسـعه و رشد اقتصادی نقش سازنده ای ایفاء کند.

دراین راستا، شـیوه ای توصـیه مـی شـود که براثر اجرای آن بتوان کارایی در تخصیص منابع و تولید کارآمـد را تـامین نمـود .

وضع و اجرای قوانین و سیاست های مناسب، زمانی می توانند چنـین هـدفی را تـامین کنند که بتوانند ضمن تشویق فعالیت ها و رفتارهای اقتصادی مفید، از جمله ادغام ها، با موارد سوء استفاده از آنها به منظور ایجـاد محـدودیتهـای غیرضـروری در بـازار و اخلال در رقابت مقابله کنند.

وضعیت ویژه کشورهای در حال توسعه که همان عقـب ماندگی صنعتی اقتصادی است - نقش فعال تری را برای نظارت های دولتی هـم بـرای مقابله با رویه های ضد رقابتی و هم برای تشویق و کمک به بنگاه های محلی ایجـاب می کند. 

در این راستا، مقاله به چهار بخش تقسیم شده است : بخـش اول هـدف هـای رقابـت را توضـیح می دهد؛ بخش دوم رقابت ایستا - که مسائلی چون رقابت کامل، تعادل در بازار و مقایسه میان بـازار رقابتی و انحصار را پوشش می دهد – مطرح می شود؛ در بخـش سـوم رقابـت پویـا و نقـش آن در ابداع پروسـه و محـصولات جدیـد، رابطـه آن بـا مـسأله توسـعه و معـضل اجـرای آن بخـصوص در کشورهای حال توسعه بررسی می شود و در بخش چهارم، قانون رقابت ایران و نقـاط ضـعف آن از حیث تفسیر و اجرا مطرح می شود . بخش پایانی، نتیجه گیری مقاله را تشکیل می دهد. درضـمن، از آنجا که هدف از وضع مقررات و سیاست های رقابتی توسعه است، لذا پیش از آغاز بحث، تعریف و توضیح مفهوم توسعه ضروری به نظر می رسد. 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.

 

کد خبر 12469

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید