هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. دیدگاه
دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۳۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: آمارهای موجود ناظر بر فعالیت شرکت های شفاف در بازار سرمایه است. آمارهای حاشیه سود تولید موید این وضعیت تلخ است که حاشیه سود بخش تولید در سال ۹۹ نزدیک به ۳۴ درصد بوده اما در مهر ماه ۱۴۰۱ به حدود ۱۷ درصد رسیده و اینک نیز…

حسین محمودی اصل کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عوامل تاثیر گذار بر رشد تولید و مهار تورم و توجه به تحقق دو موضوع مهم مهار تورم و رشد تولید در راستای ایجاد رونق و شکوفایی اقتصاد ایران گفت: مساله مهمی که در شعار سال ۱۴۰۲ بدان توجه شده این است که نمی توان رشد تولید یا مهار تورم را جدای از هم دانست، بنابراین این دو موضوع مهم و تاثیر گذار در رفاه مردم و عبور از تلخ کامی های معیشتی در یک شعار گنجانده شده به این دلیل که مهار تورم و رشد تولید دو جزء جدانشدنی و لازم و ملزوم هم به شمار می روند.

وی در این باره بیان داشت: تورم بالا عامل مهمی در از دست رفتن و کاهش تولید است به این دلیل که معمولا تورم تولید از تورم معمولی بالاتر است و هم اینکه در تعریف تورم، ناترازی بین افزایش نقدینگی و افزایش تولید منجر به تورم می شود که متاسفانه در بحث رصد و چرایی افزایش نرخ تورم، مسوولین تا کنون این موضوع مهم را مورد واکاوی قرار نداده اند، بنابراین ضمن مدیریت نقدینگی در راستای کاهش نرخ تورم، افزایش تولید متناسب با افزایش نقدینگی مولفه بسیار مهمی در مهار تورم به شمار می رود.

حسین محمودی اصل گفت: برای مهار تورم و رشد تولید، باید منابع مالی به سمت تولید هدایت شوند. به عنوان مثال نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ درصد افزایش یافت و ۵ درصد نرخ تسهیلات رشد کرد. افزایش نرخ سود بانکی یعنی روزانه به جای ۵ هزار میلیارد ۷ هزار میلیاردتومان نقدینگی بابت سپرده ها ایجاد می شود، بنابراین نقدینگی ایجاد شده باید به سمت تولید هدایت شود تا معادل یا بیشتر این رقم شاهد تولید کالا باشیم، کالاهایی که هم نیاز مصرفی را تامین می کند و هم موجب افزایش کالای در دسترس می شود و با افزایش صادرات منابع ارزی مورد نیاز کشور را تامین می کند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: راهکار هدایت سرمایه ها به سمت تولید، افزایش حاشیه سود و توجیه اقتصادی تولید است، چرا که پاشنه آشیل اقتصاد ایران، عدم افزایش حاشیه سود تولید نسبت به حاشیه تولید سوداگری است که در نبود قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تولید را زمین گیر کرده است.

حسین محمودی اصل معتقد است: زمانی که حاشیه سود دلالی به صورت تصاعدی بالا می رود و ریسک سرمایه گذاری در تولید افزایش می یابد، انگیزه ای برای سرمایه گذاری در تولید باقی نمی ماند و منابع موجود تولید هم به سمت بازارهای دلالی هدایت می شوند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص عدم تحقق شعارهای مرتبط با تولید و ضعف عملکرد دولت در این موضوع گفت: جای تاسف دارد دولتها در چند سال گذشته که شعار سال عمدتا بر محور رشد و جهش تولید بوده در این خصوص کاری صورت نداده اند بنحوی که می توان گفت متاسفانه حتی آماری از حاشیه سود تولید در صنعت نداریم در حالی که دولت باید به تفکیک حاشیه سود تولید صنعتی و غیر صنعتی را ارائه کند تا از آن به عنوان معیار عملکرد مسولین استفاده شود اما در این خصوص آماری ارائه نمی شود.

وی در این باره توضیح داد: آمارهای موجود ناظر بر فعالیت شرکت های شفاف در بازار سرمایه است. آمارهای حاشیه سود تولید موید این وضعیت تلخ است که حاشیه سود بخش تولید در سال ۹۹ نزدیک به ۳۴ درصد بوده اما در مهر ماه ۱۴۰۱ به حدود ۱۷ درصد رسیده و اینک نیز رقم ها نزولی تر شده، بنابراین نمی توان انتظار داشت با سودهای اینچنینی منابع به سمت تولید حرکت کنند.

حسین محمودی اصل در این باره افزود: اگر از طریق ارزش جایگزینی حساب کنیم؛ اوضاع بسیار تعجب برانگیز است چرا که براساس ارزش جایگزینی ممکن است حاشیه سود تولید ۵ درصد شود، یعنی در حالت کلی توجیهی برای تولید وجود ندارد؛ بنابراین می توان پیش بینی کرد رفته رفته تولید ضعیف تر و به وضعیت بحرانی و نابودی برسد، اگر اصلاحات اساسی و لازم برای افزایش حاشیه سود تولید صورت داده نشود.

 

کد خبر 12493

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید