هدر بالا
امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. دیدگاه
چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۱۷
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کارشناس بازار سرمایه گفت: اقدام اخیر کمیته پایش ریسک به معنای دخالت نهاد نظارت به تصمیم گیری سرمایه گذاران است در حالی که سرمایه گذار خود باید تصمیم بگیرد که چگونه عمل می کند.

قاسم محسنی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سهام در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص ابلاغیه جدید سازمان بورس در موضوع کاهش حداکثر خرید صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد و تصمیمات کمیته پایش ریسک با انتقاد از رویه های تکراری دستوری برخورد کردن مدیران بورس و عدم توجه به جمیع مسائلی که در بورس و بازار سهام تاثیر گذار است، گفت: قطع به یقین این استدلال درست نیست که لازم است صندوق با درآمد ثابت بخش زیادی از دارایی های خود را به خرید سهام اختصاص دهد، هر چند از ابتدا نباید چنین تصمیمی گرفته می شد. به بیان بهتر از همان مقطعی که اعلام کردند صندوق های با درآمد ثابت باید حداقل ۳۰ درصد سهام خریداری کنند این تصمیم نباید گرفته می شد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: چنین تصمیمی ناظر بر حل مشکل بازار بود که صندوق های با درامد ثابت به خرید سهام الزام شدند در حالی که هیچگاه نباید این صندوق ها را به خرید سهام الزام کرد.

قاسم محسنی کارشناس و تحلیلگر بورس خاطر نشان کرد: به این دلیل صندوق ها نباید به خرید سهام یا کاهش خرید ترغیب شوند چون دخالت در کار سرمایه گذاری، سرمایه گذار است. قطع به یقین اگر سرمایه گذار قصد خرید سهام داشته باشد، بدون اینکه الزام شود اقدام به خرید سهام می کند چرا که این دو از هم متفاوت هستند.

وی در این باره تصریح کرد: وقتی سرمایه گذار اقدام به سرمایه گذاری درصندوق با درآمد ثابت می کند به این معناست که به دنبال سرمایه گذاری بدون ریسک است در چنین مسیری سازمان بورس حق دخالت در تصمیم گیری سرمایه گذار را ندارد.

سازمان بورس حق ندارد در تصمیم گیری سرمایه گذار دخالت کند

قاسم محسنی با بیان یک مثال روشن تشریح کرد: این دخالت را می توان به این روند تشبیه کرد که سازمان بورس به اشخاص حقیقی اجازه خرید اوراق ندهد مشروط به اینکه ۳۰ درصد سرمایه خود را به خرید سهام تخصیص دهند.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه توضیح داد: اقدام اخیر کمیته پایش ریسک به معنای دخالت نهاد نظارت به تصمیم گیری سرمایه گذاران است در حالی که سرمایه گذار خود باید تصمیم بگیرد که چگونه عمل می کند.

وی در این باره افزود: یک زمانی سازمان بورس می گوید نمی خواهم صندوق بخشی یا صنعت بدهم که فقط در یک صنعت سرمایه گذاری صورت بگیرد، لذا مجوزهای متنوعی به صندوق ها می دهد تا صندوق دارایی های خود را در صنایع و شرکت های مختلف پخش کند که این شیوه درست است و نمی توان از سیاست و عملکرد درست ایراد گرفت در حالی که وقتی به صندوق با درآمد ثابت یا صندوق سهامی بگویی باید بخش قابل توجهی از درامدهایت را سهام بخری به این معناست که بورس دستوری عمل می کند و مشمول خروج از حوزه نظارت سازمان بورس می شود.

قاسم محسنی کارشناس بورس و بازار سهام در خصوص تاثیرات مخرب تازه ترین ابلاغیه کمیته پایش ریسک گفت: قطعا تصمیمات اخیراثرمخربی روی بازار دارد چرا که به عرضه های بیشتر منتهی می شود. هر گونه دستوری عمل کردن در بورس به معنای برهم زدن وضعیت نرمال است. وقتی بورس دستوری می شود سرمایه گذار رغبت خود را برای سرمایه گذاری در این بازار از دست می دهد لذا به جای اینکه اجازه دهد مدیران بورس برای سرمایه اش تصمیم بگیرند با خروج پول از بورس برای سرمایه خود در دیگر بازارها تصمیم می گیرد که البته نتیجه ای جز تضعیف صندوق ها و عدم اعتماد به بورس به دنبال ندارد.

انتهای پیام

 

کد خبر 12539

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید