هدر بالا
امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. دیدگاه
شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۶:۴۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهروز محبی گفت: تکرار رفتارها و مدیریت های غلط و طرح و برنامه هایی که نه تنها عایدی برای اقتصاد نداشته بلکه به از دست رفتن سرمایه های مردم منجر شده به نفع اقتصاد نیست.

بهروز محبی نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوعاتی که منجر به ریزش بورس، افزایش بی اعتمادی نسبت به ساختار مدیریت بورس و مدیریت اقتصاد کلان می شود گفت: یکی از موضوعاتی که می تواند نسبت به سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی بخصوص در حوزه تولید که مورد نظر وتاکید رهبر معظم انقلاب است و رکن اساسی توسعه و پیشرفت کشور تلقی می شود ایجاد اعتماد در مردم و دارندگان سرمایه برای مشارکت در بخش های مختلف اقتصادی است.

وی در این باره گفت: تکرار رفتارها و مدیریت های غلط و طرح و برنامه هایی که نه تنها عایدی برای اقتصاد نداشته بلکه به از دست رفتن سرمایه های مردم منجر شده به نفع اقتصاد نیست، ضمن اینکه روز به روز بدنه تولید را تضعیف و سرمایه ها را به سمت سوداگری هدایت می کند، بنابراین از تجربیات کشورهای توسعه یافته و عبرت هایی که در سال های گذشته داشته ایم باید درس بیاموزیم.

بهروز محبی در خصوص تاثیرات نامطلوب مدیریت دستوری در بورس گفت: بورس نیز آیینه ی مدیریت اقتصادی است که اگر درست مدیریت نشود ریزش ها و بی اعتمادی ها این بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار می دهد به این خاطر تصمیماتی که به عنوان راهبردهای مدیریت بازار سرمایه اتخاذ می شود باید بسیار حساب شده، مطالعه شده و با وجاهت باشد که مانع بی اعتمادی به سرمایه گذاری در بورس شود و ریزش هایی از پیش مشخص بوده را به این بازار تحمیل نکند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: برخی سیاست های با ثبات بخصوص در پتروشیمی ها و فولاد وحوزه خودروسازی اگر اتفاق بیفتد با واقع گرایی واحتراز از قیمت گذاری دستوری قطعا به نفع بورس است و بازار سرمایه محلی برای نشاط سرمایه ها و هدایت سرمایه به سمت تولید می شود.

وی در این باره تصریح کرد: سفارشات و مدیریت های دستوری در بورس خود به خود به بازار سرمایه ضرر می زند. وقتی تکالیف عملکرد بورس دستوری می شود و عرضه ها از بالا به صورت تکلیفی ساماندهی می شود مشخص است بازار سرمایه به سمت ریزش ها و افت های مکرر هدایت می شود، ضمن اینکه مجموعه های تولیدی زیان ده می شوند.

وی معتقد است: هر گونه نگاه دستوری در اقتصاد منجر به زیان بنگاه های تولیدی می شود، بنابراین سود آوری بنگاه تولیدی تحت الشعاع قرار می گیرد و به تبع آن سرمایه ها از بخش تولید خارج و راهی بازارهای سفته بازی می شوند بنابراین از هر گونه مدیریت دستوری در بورس و شرکت های تولیدی باید پرهیز کرد چرا که دستوری عمل کردن بخش تولید را گرفتار می کند و مانع استفاده از تمامی ظرفیت های تولید می شود و ناخودآگاه روی بازار سرمایه تاثیر می گذارد.

وی خاطر نشان کرد: بازار سرمایه همواره نسبت به مدیریت دستوری واکنش های شدیدی نشان داده و متوقف شده در نتیجه رشدی که برای بورس متصور است اتفاق نمی افتد. با توجه به سیاست های آتی مد نظر دولت چون آزاد سازی فضای اقتصادی و واقعی کردن قیمت خودروها قطعا بازار سرمایه بازاری مناسب برای نقدینگی موجود و رشد تولید است که اگر بازار به صورت دستوری مدیریت شود قطعا فرصت های بسیاری برای ورود سرمایه های حقیقی را از این بازار سلب می کند.

 

کد خبر 12555

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید