هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۲ ۲۱:۴۷
زمان مطالعه: 13 دقیقه
سخنگوی اقتصادی دولت درباره موضع دولت در زمینه انتخابات اخیر اتاق بازرگانی، گفت: تقویت رابطه دولت و اتاق‌های سه‌گانه از جمله اتاق بازرگانی جزو راهبردهای دولت است که همواره پیگیری شده و تا پایان دولت هم پیگیری می‌شود. اما مشخصاً درباره انتخابات اخیر…

سخنگوی اقتصادی دولت درباره موضع دولت در زمینه انتخابات اخیر اتاق بازرگانی، گفت: تقویت رابطه دولت و اتاق‌های سه‌گانه از جمله اتاق بازرگانی جزو راهبردهای دولت است که همواره پیگیری شده و تا پایان دولت هم پیگیری می‌شود. اما مشخصاً درباره انتخابات اخیر هم نظر دولت همان نظر دستگاه‌های نظارتی است.

به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی امروز(سه شنبه) در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه، آن را نشان دهنده حرکت تورمی به سمت پایین دانست و گفت: طبق اعلام مرکز آمار، در خرداد ۱۴۰۲ برای اولین بار در سال های اخیر تورم نقطه به نقطه مصرف کننده ۱۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده که کاهش تورم نقطه به نقطه نشان دهنده حرکت تورمی به سمت پایین است.

وی افزود: تورم مصرف کننده در اسفندماه ۴.۷ درصد بود که در خرداد ماه این عدد به دو درصد کاهش پیدا کرد و کاهش تورم ماهانه به معنی از بین رفتن فشار تورمی روی قشر ضعیف جامعه نیست اما حاکی از روند کنترل و مهار و بهبود است.

خاندوزی یادآور شد: طبق اطلاعات بانک مرکزی درباره رشد سه ماهه نقدینگی در برآوردهای ابتدایی تا پایان خردادماه ۳.۹ دهم درصد است که اگر این عدد را با سه ماهه ابتدایی سال های گذشته مقایسه کنیم، نشان دهنده کاهش پلکانی میزان نقدینگی و موفقیت سیاست‌های کنترلی دولت است که به شکل خیلی جدی موثر واقع شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین اظهار کرد: در قانون بودجه امسال برای مولدسازی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی در نظر گرفته شده است. تلاش دولت این است که از ظرفیت قانونی جدید برای تحقق این ارقام مندرج در قانون بودجه از طریق مولدسازی اقدام کنیم.

رکوردزنی تولید و فروش بنگاه های بزرگ

خاندوزی با بیان اینکه تولید و فروش بنگاه‌های بزرگ رکورد زده است، اظهار کرد: بر اساس تازه ترین گزارش در اردیبهشت ماه امسال شاخص تولید و فروش شرکت‌های بزرگ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰ و ۱۰.۷ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: هم‌چنین شاخص مذکور در حوزه تولید و فروش شرکت‌ها نسبت به ماه قبل (یعنی فروردین) به ترتیب ۲۱.۸ و ۴۴.۵ درصد رشد کرده است که این آمار جهش بزرگی را از اردیبهشت ۱۳۹۷ به بعد نشان می‌دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به چشم‌انداز مثبت تشکیل سرمایه، گفت: از مجموع ۱۵ رشته گروهی که در تشکیل این شاخص حضور دارند، هشت رشته در اردیبهشت امسال رشد دو رقمی نسبت به ماه مشابه سال قبل داشتند. حوزه «خودرو و قطعات» با رشد ۳۸ درصدی پیشتاز تمام صنایع دیگر بود. همچنین بخش «تجهیزات برقی» با رشد ۳۳ درصدی «دارو» با رشد ۲۹ درصدی و «ماشین آلات و تجهیزات» با رشد ۲۸ درصدی در صدر صنایع با رشد بالا قرار گرفتند.

خاندوزی ادامه داد: «بخش تولیدات غذایی» که در گزارش بانک مرکزی پس از چالش‌هایی که در دو فصل اول سال قبل به دلیل حذف ارز ترجیحی، رشد مثبت داشت، در این گزارش جدید نیز رشد ۱۸ درصدی در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده است.

وی افزود: رشد بخش‌های «ماشین آلات و تجهیزات» و همچنین «صنایع غذایی» نوید دهنده چشم انداز مثبتی در حوزه تشکیل سرمایه و به تبع آن رشد تولید در ماه‌های آتی و رونق عرضه محصولات غذایی در بازار به منظور کاهش تورم مصرف کننده است.

رشد ۱۴۵ درصدی سرمایه شرکت های بورسی

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در سه ماهه نخست امسال سه اقدام مهم «عرضه اولیه»، «انتشار اوراق شرکتی» و «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» انجام شد، گفت: در خصوص عرضه اولیه در بورس، امسال ۹ عرضه اولیه در بورس به ارزش ۹۰۰۰ میلیارد تومان انجام شد. این عدد در سه ماهه سال گذشته هشت عرضه اولیه بود. همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق شرکتی انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

خاندوزی تاکید کرد: افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نیز در سه ماهه نخست امسال ۸۱ هزار میلیارد تومان بود. این میزان در سه ماهه سال گذشته ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد ۱۴۵ درصدی است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه تامین برق صنایع افزایش یافته تا به تولید آسیبی نرسد، اظهار کرد: مجموع خاموشی‌ها در سال جاری کاهش یافته و در حوزه کارگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط که ۹۰ درصد مشترکان صنعتی کشور را شامل می شوند تلاش وزارت نیرو اعمال نکردن محدودیت است.

وی تاکید کرد: مدیریت مصرف برای صنایع بزرگ با تناوب پیش بینی پذیر به صورت یک نیم روز در هفته صورت گرفته است. در مجموع تامین برق صنایع در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سه ماهه ابتدایی امسال دولت بیش از ۲۵ همت از اوراق سررسید شده را به مردم و سرمایه‌گذاران پرداخت کرد، یادآور شد: در سه ماهه نخست امسال تقریبا عددی به عنوان انتشار اوراق انجام نداده ایم اما طبق قانون بودجه، درآمد دولت از محل انتشار اوراق اسلامی ۱۸۷ هزار میلیارد تومان است.

آخرین خبرها از اجرای مولدسازی در دولت

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره پیشرفت امر مولدسازی در دولت، اظهار کرد: از زمان ابلاغ مصوبه تاکنون ۲۱۲۶ ملک مازاد دولتی شناسایی شده که ۱۴۳۹ ملک دولتی به عنوان اموال مازاد به تصویب رسیده است. بازدیدهایی از املاک بزرگ استان‌های تهران، گیلان، زنجان، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان، مازندان، البرز و کرمان انجام شده است.

وی افزود: برای عرضه املاک مازاد دولتی در تالار اختصاصی مولدسازی بورس کالا، مقدمات فراهم شده و تفاهم‌نامه‌ سه جانبه بین کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا و مشاوران قوه قضائیه منعقد شده است که هدف آن فراهم شدن زمینه قیمت گذاری سریع، دقیق و شفاف دارایی‌های مازاد دولت است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: از جمله اقدامات جزئی‌تر در استان‌ها این بوده که در خراسان رضوی مازاد بودن مجموعه رفاهی طرقبه با مساحت هفت هکتار متعلق به وزارت اقتصاد به تصویب رسید. همچنین مازاد بودن زمینی به مساحت ۳۲ هکتار متعلق به بانک سپه به تصویب رسید. طرح‌های اولویت‌دار از استانداران استعلام شده و کمیته‌ای با هدف پایش طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام تشکیل شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه براساس قانون بودجه، ظرفیت انتشار اوراق مالی اسلامی در سال جاری ۱۸۷ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: در سه ماهه اول عملکردی در این زمینه نداشته‌ایم اما امیدواریم بعد از صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان بورس از هفته آتی شاهد انتشار و عرضه اوراق باشیم. اما در عین حال در سه ماهه امسال حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی خزانه‌داری برای تسویه اصل و سود اوراق منتشرشده در سنوات گذشته پرداخت شده است.

آخرین وضعیت پرداختی ها و تسهیلات در حوزه مسکن

خاندوزی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه مسکن، یادآور شد: افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در شهرها از ۱۰۰ میلیون تومان به حدود ۴۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ و افزایش این تسهیلات به ۵۵۰ میلیون تومان برای کلیه مناطق شهری کشور در سال جاری از جمله این اقدامات است. همچنین تاکنون ۵۱.۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن در مناطق شهری پرداخت شده است.

وی افزود: هم‌چنین افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در مناطق روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان در سال جاری صورت گرفت. پرداخت ۸.۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن در مناطق روستایی و آغاز عملیات اجرایی ۱.۳ میلیون واحد مسکونی در قالب «برنامه‌های تأمین مسکن» «نوسازی بافت فرسوده شهری» «نوسازی مسکن روستایی»، « پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به خودمالکین» نیز از دیگر اقدامات انجام شده‌ است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به مواردی جزئی‌تر از پیشرفت پروژه‌ها تا نیمه خرداد، اظهار کرد: واگذاری انفرادی و گروهی زمین به ۱۹۱ هزار و ۹۴۶ واحد رسید و ۵۴۱ هزار و ۶۱ واحد حمایتی تعریف شده موثر بصورت انبوه‌سازی را هم داشته‌ایم. برای نیروهای مسلح ۱۲۴ هزار و ۹۰۸ واحد در حال ساخت داریم. در زمینه بافت‌های فرسوده شهری به وضعیت ۱۲۳ هزار و ۹۴۸ واحد رسیدگی می‌شود.

خاندوزی ادامه داد: در زمینه خودمالکین شهری ۹۵ هزار و ۵۷۸ واحد عقد قرارداد شده و در زمینه خودمالکین روستایی این میزان به ۲۴۴ هزار و ۳۰۶ واحد عقدقرارداد شده رسیده است. در مجموع نیز یک میلیون و ۳۲۱ هزار و ۷۴۹ واحد مسکونی تا نیمه خرداد امسال در فرایند ساخت قرار گرفته است.

وی یادآور شد: برای کاهش قیمت تمام‌شده مسکن ملی، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و صمت به امضا رسیده و مقررشده فولاد و سیمان به عنوان دو مورد از مهمترین مصالح ساختمانی به صورت انبوه و با قیمت مناسب در اختیار سازندگان مسکن ملی قرار بگیرد تا قیمت غیرواقعی مصالح عاملی برای افزایش بیشتر قیمت مسکن ملی نباشد.

وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت وثیقه‌گذاری هوشمند نیز اظهار کرد: فرایند استقرار سامانه توثیق هوشمند و عقد تفاهم‌نامه با بانک‌های کشور در حال انجام است و تاکنون ۱۳ بانک درخواست استفاده از این سامانه را داشته‌اند. از این تعداد چهار بانک به سرویس‌های توثیق در محیط عملیاتی دسترسی پیدا کرده‌اند که شامل بانک‌های ملی، مهر، رسالت و صادرات است.

خاندوزی تاکید کرد: هم‌چنین تاکنون ۱۱۲۲ نفر از طریق توثیق اوراق بهادار خود در سامانه موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند. این تعداد ۳۱ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۰۰ ورقه سهام را با استفاده از سامانه به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات ارائه کرده‌اند. این میزان با تکمیل استقرار سامانه در بانک‌های کشور افزایش می‌یابد. دولت در صدد است تا فرایند تکمیل استفاده از سامانه ستاره را در ۱۳ بانک یادشده به سرعت اجرایی کند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه هفتم توسعه و رد چند پیشنهاد دولت برای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی از سوی مجلس تصریح کرد: ناترازی صندوق‌ها یکی از مسائل مزمنی است که در دهه آتی عوارض بیشتری در کشور بروز خواهد داد و از این رو حتما باید پیش از اینکه شرایط بدتر شود چاره‌اندیشی کنیم که بر این اساس دولت در لایحه بودجه سال جاری برخی از موارد را برای اصلاح ناترازی صندوق‌های بازنشستگی لحاظ کرد. امیدواریم با عنایت مجلس این گام مهم را در برنامه هفتم برداریم.

خاندوزی درباره نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها اظهار کرد: مسئولیت اطلاع رسانی و اخذ نظر صنعت پتروشیمی بر عهده وزارت نفت بوده که به گفته وزیر نفت این کار پیش از نهایی شدن مصوبه انجام شده بود. طبق اظهارات وزیر نفت نشستی با حضور نمایندگان شرکتهای پتروشیمی پیش از طرح مصوبه در دولت در سطح وزیر نفت برگزار و اخذ نظر شرکتها انجام شده بود.

وی گفت: اما با توجه به اینکه بخش هایی از دولت همچنان اصرار دارند که فرمول به جای نرخ ثابت همچون سنوات گذشته در دستور کار قرار گیرد تا انعطاف پذیری قیمت در این حوزه ها صورت گیرد وزارت اقتصاد فرمول قیمتگذاری را به کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد داده است. اگر این پیشنهاد مصوب شود، مصوبه قبل احتمالا تغییر می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به دغدغه فضای رسانه‌ای کشور مبنی بر برخورداری عده‌ای خاص از رانت اطلاعاتی و خرید و فروش سهام ناظر به مصوبه خوراک پتروشیمی‌ها، تصریح کرد: وزیر نفت جلساتی را در این حوزه برگزار کرده و اطلاع رسانی در جلسات تخصصی صورت گرفته است. اما ریز معاملات ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در حال تحلیل است تا اگر مواردی مطرح است که بخش هایی از دستگاههای دولتی که دسترسی انحصاری به این اطلاعات داشته اند به دست آید و صحت سنجی شود و برخورد بدون مماشات صورت گیرد.

خاندوزی ادامه داد: دولت دو بسته حمایت از بازار سرمایه را مصوب کرده است که اتفاقا مورد اقبال فعالان اقتصادی قرار گرفته و شاخص های بازار بین دو مقطع بهمن ۱۴۰۰ و آبان ۱۴۰۱ به وضوح نشان می دهد که اعتماد به این بازار بازگشته است. سیاست دولت این است که از هر اقدامی که به این اعتماد خدشه وارد کند پرهیز کند و هر کسی در هر جایگاهی اگر قرار باشد به این اعتماد لطمه بزند با او برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اعتبارزدایی از اسناد رسمی، گفت: امیدواریم بعد از فرمایش رهبری در این زمینه دستگاههای مربوط تلاش کنند که این عقب ماندگی جبران شود. البته منافع این موضوع صرفا مختص بخش مالیاتی نیست. درخواست ما این بود که مجمع تشخیص به حل این معضل کمک کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به رشد ۵.۵ برابری فروش اموال منقول و غیر منقول در سه ماهه اول امسال، گفت: در این مدت بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان واگذاری اموال غیرمنقول دولتی انجام شده که این عدد نسبت به ۱۰۰ روز اول سال قبل ۵.۵ برابر شده اما برای مولدسازی دارایی دولت از طریق بازار سرمایه، لازم است تالار اختصاصی مولدسازی در بورس کالا تاسیس شده و فعال شود.

خاندوزی یادآور شد: در طول دو ماه اول امسال جلسات ابتدایی مابین بورس کالا و سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی برگزار شد تا سامانه های دو طرف به هم متصل شود و آیین نامه های انتشار و عرضه یکسان شود که در حال انجام است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه امیدواریم به زودی توافقات با طرف اماراتی وارد فاز اجرا شود، گفت: در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی در جده، با طرف اماراتی مذاکراتی انجام شده بود و در اجلاس صندوق اوپک نیز آن را پیگیری کردیم. دو سند توافق در حوزه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف را نهایی کرده ایم که امیدواریم طرف اماراتی با این دو سند اعلام موافقت کند و وارد حوزه عملیاتی شویم. در حوزه پروژه های سرمایه گذاری با امارات نیز مذاکراتی در حال انجام است که بخش ارزی آن را بانک مرکزی پیگیری می‌کند.

تصمیمی برای تفکیک حساب های تجاری از شخصی گرفته نشده است

خاندوزی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره طرح مجدد موضوع تفکیک حساب‌ تجاری از شخصی و اینکه آیا تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته شده است؟ اظهار کرد: در دولت در مورد الگوی تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری تصمیمی اتخاذ نشده است. جزئیات این موضوع را بانک مرکزی اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه با افتتاح خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات مردم این شهرها پس از سالها مشکل آب شرب شان حل شد، اظهار کرد: دولت سیزدهم برای رفع مشکل تنش آبی برنامه‌ریزی و ده‌ها هزار روستا را هدفگذاری کرده است. در حدود دو سال عمر دولت تنش آبی ۳۰۰۰ روستا با آبرسانی به آنها، رفع شده و طبق برنامه ریزی ها، ظرف دو سال آینده تنش آبی تا ۱۰ هزار روستا برطرف می‌شود.

انتهای پیام

 

کد خبر 12753

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید