هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۲ ۱۹:۳۲
زمان مطالعه: 3 دقیقه

حسین سلاح ورزی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی مکه

بخش خصوصی ایران انگیزه مضاعفی برای تعامل با عربستان دارد

رئیس اتاق ایران در دیدار با رئیس اتاق مکه که ریاست اتاق اسلامی را نیز برعهده دارد، گفت: بخش خصوصی ایران به‌دنبال دیپلماسی اقتصادی و سیاست تنش‌زدایی دولت، انگیزه مضاعفی برای تعامل با کشورهای اسلامی ازجمله عربستان دارد.

رئیس اتاق ایران در حاشیه سی و پنجمین اجلاس هیات مدیره اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی اسلامی، با عبدالله صالح کامل، رئیس این اتاق دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسین سلاح ورزی در این دیدار با اشاره به سوابق ارزشمند همکاری اتاق ایران و اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی اسلامی، گفت: همکاری‌ها در زمینه موسسه جهانی حلال در بخش‌های تحقیقات و هماهنگی‌های صدور فعالیت‌های حلال بسیار ارزشمند بوده و اتاق ایران تمایل دارد که این همکاری‌ها گسترش یابد.

او با اشاره به آغاز به کار دوره دهم اتاق ایران، برنامه دوره جدید اتاق ایران را بهره‌گیری بیش‌ازپیش از ظرفیت‌های سازمان‌های چندجانبه ازجمله اتاق اسلامی برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی کشور ایران عنوان کرد و افزود: در سایه دیپلماسی اقتصادی و سیاست تنش‌زادیی دولت جمهوری اسلامی ایران و پیگیری توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه که دستاوردهای قابل‌توجهی نیز داشته است، بخش خصوصی ایران نیز انگیزه مضاعفی برای افزایش تعاملات و همکاری دارد و مایلیم نقش فعال‌تری در همگرایی و هم‌افزایی با بخش‌های خصوصی کشورهای عضو اتاق اسلامی ازجمله عربستان سعودی ایفا کنیم.

سلاح ورزی تصریح کرد: وجود منابع اولیه فراوان و مکمل‌های اقتصادی در کشورهای عضو اتاق اسلامی، آنها را به کشورهایی توانمند در راستای توسعه اقتصادی تبدیل کرده و هماهنگی اقتصادی و تجاری کشورهای عضو می‌تواند آنها را از سلطه اقتصادی قطب‌های قدرتمند جهان رها کند.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: با همگرایی اقتصادی کشورهای عضو اتاق اسلامی، قدرت چانه‌زنی آنها در مورد کالاهای وارداتی و صادراتی افزایش می‌یابد و قادر خواهند بود بازار مصرف را برای تولیدات خودی گسترش دهند، ضمن اینکه با توسعه امکانات نقل‌وانتقال سرمایه و نیروی کار در بین کشورهای عضو نیز، شرایط کمی و کیفی اشتغال را بهبود بخشد.

به عقیده سلاح‌ورزی، توسعه آمار و اطلاعات و همچنین انجام مبادلات پولی با پول ملی کشورهای عضو، به تقویت همبستگی اقتصادی کشورهای عضو اتاق اسلامی کمک می‌کند.

او در این دیدار، ضمن ابراز خشنودی برای ازسرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، ابراز امیدواری کرد: همکاری‌های نزدیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اتاق‌های بازرگانی عربستان ازجمله اتاق‌های مکه و مدینه‌ به‌زودی آغاز شود.

در جریان این دیدار، عبدالله صالح کامل، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی اسلامی و رئیس اتاق بازرگانی مکه نیز ضمن استقبال از همکاری‌های نزدیک با اتاق ایران، همکاری در اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و تبادل اطلاعات و رویدادهای دوجانبه و چندجانبه را خواستار شد.

او تأکید کرد: کشورهای عضو در بخش سرمایه‌گذاری در کشورهای یکدیگر همکاری‌ها را افزایش دهند و برای تقویت زنجیره تأمین خود، سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مکه در این دیدار، در مورد حضور ایران در بازار عربستان و استفاده از کالاهای ایرانی به‌ویژه در مکه و مدینه نیز با سلاح ورزی گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

 

کد خبر 12804

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید