هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اخبار
شنبه, ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ ۲۰:۲۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بررسی داده های مربوط به وضعیت وام‌های پرداختی به خانوارها در 11ماهه سال 1402 در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 از رشد تسهیلات تعمیر مسکن حکایت دارد؛ موضوعی که نشان دهنده تمایل خانوار ایرانی برای دریافت این نوع از تسهیلات است.

در سال 1402 از میان انوع وام‌های پرداختی به خانوارها، پرداخت وام‌های مربوط به تعمیرات و خرید مسکن در مقایسه سال قبل تقریبا دو برابر شده که به نظر می‌رسد ناشی از اطمینان بانک از بازپرداخت آن باشد.

با توجه به اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش آمار مربوط به تسهیلات پرداختی بانک‌ها دراسفند ماه منتشر نشده، آمارهای 11 ماهه نخست سال 1402 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آذر، ماه محبوب خانوارها

بر اساس این گزارش طی 11 ماهه نخست سال 1402 قریب به 4 هزار و 800 همت تسهیلات از سوی سیستم بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شد که سهم خانوارها 19 درصد و برابر با 909 همت بوده، این ارقام را بانک مرکزی در آخرین گزارش خود اعلام کرده است.

بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات به خانوارها در سال 1402 منتشر کرده می‌توان گفت سهم خانوار از تسهیلات بانکی در پایان بهمن ماه به بالاترین سطح خود رسیده است.

بنابر آنچه اکوایران گزارش داده است، میزان وام‌های اعطا شده به خانوارها به عنوان مصرف کننده نهایی طی 11 ماهه نخست 1402 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته معادل 49.1 درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمارهای منتشره بیشترین میزان پرداخت وام به خانوارها در سال 1402 مربوط به آذر ماه بوده، به طوری طی این ماه بیش از 117 همت تسهیلات از سوی شبکه بانکی به خانوارها پرداخت شد. کمترین میزان وام پرداختی نیز در فروردین ماه صورت گرفته و خانوارها در این ماه کمتر از 20 همت وام بانکی دریافت کردند.

محبوب‌ترین وام در سال 1402/ رقابت تنگاتنگ وام تعمیر مسکن با تسهیلات خرید خانه

همچنین آمارها نشان می‌دهد بیشترین تسهیلاتی که خانوارها طی 11 ماهه نخست سال 1402 دریافت کرده‌اند با هدف «خرید کالای شخصی» بوده است، به طوری که از 909 همت تسهیلاتی که طی این دوره به خانوارها پرداخت شده، حدود 41 درصد آن یعنی معادل 374 همت به این هدف مربوط بوده است.

وام‌های تعمیرات و خرید مسکن غیرنوساز، پیشتازان رشد

تسهیلات پرداختی به خانوارها با اهدافی از جمله تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن، خرید مسکن غیرنوساز، خرید مسکن نوساز، خرید کالای شخصی، خرید خودروی شخصی، ازدواج، فرزندآوری، ضروری و ودیعه مسکن صورت می‌گیرد.

بررسی جزییات وضعیت وام‌های پرداختی به خانوارها طی 11ماهه نخست سال 1402 در مقایسه با 11ماهه نخست سال 1401 نشان می‌دهد میزان رشد تسهیلات مربوط به تعمیر مسکن بیش از دیگر اهداف بوده است.

میزان تسهیلات پرداختی مربوط به «جعاله تعمیر مسکن» طی 11ماهه نخست سال 1402 به بیش از 30 همت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 بیش از 103 درصد افزایش داشته است.

وام جعاله تعمیر مسکن عموما با مبلغی بین 10 تا 200 میلیون‌ تومان از سوی بانک‌های کشور در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. علت رشد این نوع وام را می‌توان اطمینان بانک از بازپرداخت آن عنوان کرد زیرا تضمینی که از متقاضی درخواست می‌شود سند همان ملک معرفی شده برای تعمیر است.

در همین راستا وام مربوط به «خرید مسکن غیرنوساز» نیز در رتبه دوم بیشترین رشد تسهیلات پرداختی به خانوارها طی دوره مورد اشاره قرار دارد.

میزان تسهیلات پرداختی به خانوار بابت خرید مسکن غیرنوساز طی 11ماهه نخست سال 1402 به بیش از 50 همت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 حدود دو برابر (91 درصد) افزایش داشته است.

رشد قابل توجه پرداخت تسهیلات مربوط به خرید مسکن غیرنوساز به خانوارها در مقایسه با سال گذشته را می‌توان به قانون جهش تولید مسکن و تحمیل تسهیلات تکلیفی مربوطه به بانک‌ها مرتبط دانست.

محبوب‌ترین وام در سال 1402/ رقابت تنگاتنگ وام تعمیر مسکن با تسهیلات خرید خانه

همچنین در میان انواع وام‌های پراختی به خانوارها طی 11ماهه نخست امسال، دو نوع وام تعمیرات و خرید خودروی شخصی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

میزان تسهیلات پرداختی به خانوار بابت خرید خودروی شخصی طی 11ماهه نخست سال 1402 به حدود 22 همت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 معادل 1.5 درصد کاهش داشته است. به نظر می‌رسد نوسان‌های بازار خودرو و افزایش قیمت قابل توجه آن طی یک سال اخیر در این کاهش بی‌تاثیر نبوده است.

 

کد خبر 13141

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید