هدر بالا
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
  1. اقتصاد سیاسی
دوشنبه, ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۱۸
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بر اساس داده های موسسه رهبری ارشد اجرایی (CELI) در دانشکده مدیریت ییل، از بیش از 1100 شرکتی که اعلام کرده‌اند قصد دارند از روسیه خارج شوند یا فعالیت‌های خود را در این کشور کاهش یا تعلیق کنند - از جمله نام‌هایی مانند مک‌دونالدز، کوکاکولا، استارباکس،…

در هفته‌های پس از تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، واکنش شرکت‌های بزرگ شکاف بین شرق و غرب را نشان داد.

بر اساس داده های موسسه رهبری ارشد اجرایی (CELI) در دانشکده مدیریت ییل، از بیش از 1100 شرکتی که اعلام کرده‌اند قصد دارند از روسیه خارج شوند یا فعالیت‌های خود را در این کشور کاهش یا تعلیق کنند - از جمله نام‌هایی مانند مک‌دونالدز، کوکاکولا، استارباکس، اپل و نایک - کمتر از 100 شرکت از آسیا هستند. 

ژاپن به تنهایی بیش از نیمی از شرکت های آسیایی را تشکیل می دهد که فعالیت در روسیه را کاهش دادند در حالی که تنها تعداد انگشت شماری از شرکت ها در اقتصادهای بزرگ مانند چین، هند و کره جنوبی روابط خود را با روسیه کاهش داده اند. 

به گفته تحلیلگران، شکاف شرق و غرب در دنیای تجارت به برداشت های متفاوت در مورد ارتباط این درگیری با منطقه آنها اشاره دارد. 

روسیه از بسیاری جهات برای آسیا و آسیایی ها دورتر است. مارتین رول، مشاور برندینگ مستقر در سنگاپور و نویسنده کتاب استراتژی برند آسیایی، به الجزیره گفت: وقتی از روسیه نام برده می شود و در دستور کار آسیا قرار می گیرد، بیشتر به مسائل انرژی و تجارت مربوط می شود تا مسائل عمیق جنگ سرد و خاطرات جمعی اجتماعی. 

بنابراین، جنگ در اوکراین در سطح کلی از آسیا فاصله بیشتری دارد. این بدان معنا نیست که آسیا و آسیایی ها آن را نمی بینند یا اهمیتی نمی دهند، فقط جنگ خیلی دور است. درگیری‌های زیادی در جهان وجود دارد و جنگ اوکراین یکی از آنهاست، هرچند در مقیاسی بی‌سابقه.

تا حد زیادی، پاسخ‌های شرکت‌ها منعکس‌کننده مواضع دولت‌هایی است که در آن مستقر هستند. ژاپن، متحد نزدیک ایالات متحده که همچنین در تعدادی از مناقشات ارضی با روسیه درگیر است، با اعمال دورهای متعدد تحریم‌ها علیه مقامات و نهادهای روسیه، سخت‌ترین موضع را علیه مسکو در منطقه اتخاذ کرده است.

برندهای مشهور جهانی مانند تویوتا، سونی، نیسان جزو 50 شرکت ژاپنی هستند که از روسیه خارج شده اند یا فعالیت های خود را کاهش داده اند.

در چین و هند، که از محکوم کردن روسیه یا اعمال تحریم‌ها خودداری کرده‌اند و در عین حال واردات انرژی روسیه را افزایش داده‌اند، بسیاری از بزرگ‌ترین برندها، از جمله خودروساز هندی باجاج اتو و غول‌های فناوری چینی علی‌بابا و دیدی، به تجارت خود ادامه داده‌اند.

بر اساس داده های CELI، در مجموع، تنها 12 شرکت چینی و هندی، از جمله بانک چین و تاتا استیل، روابط خود را کاهش داده اند. 

در کره جنوبی، متحد آمریکا که تلاش کرده است در مقایسه با ژاپن همسایه خود، موضع متفاوت تری در قبال روسیه داشته باشد، پنج شرکت از جمله شرکت های گل سرسبد سامسونگ و هیوندای، فعالیت های خود در روسیه را تعلیق کرده اند.

سنگاپور، مالزی و ویتنام که به طور سنتی به دنبال ایجاد تعادل در روابط خود بین شرق و غرب بوده اند، تنها پنج شرکت بین خود دارند که علناً به دنبال فاصله گرفتن از روسیه بوده اند.

سوماتی وارما و راجیو اوپادهایای، استادان بازرگانی در دانشگاه دهلی، گفتند که منطقه پس از همه‌گیری بیشتر بر بهبود اقتصادی و فشارهای هزینه‌های زندگی متمرکز بوده است تا وضعیت اوکراین.

وارما و آپادهایای در یک مصاحبه کتبی مشترک به الجزیره گفتند: «از آنجایی که محیط جهانی پس از همه‌گیری منجر به بدترین رکود اقتصادی در دهه‌های اخیر شد، کشورها تلاش کرده‌اند مسائل داخلی بقا را با نگرانی‌های اجتماعی و اخلاقی ترکیب کنند. 

درگیری کنونی بحران جهانی را تشدید کرده است زیرا قیمت مواد غذایی، نفت و کودهای شیمیایی در سراسر جهان به شدت افزایش یافته است و مسائل داخلی بسیاری از کشورهای آسیایی را پیچیده کرده است. 

برندهای آسیایی با فشارهای مشابهی مواجه نشدند که شرکت ها را تشویق می کرد به جای داشتن موضع سریعِ عمومی و قاطع، یک نگرش انتظار را اتخاذ کنند. 

شرکتی که سال‌ها صرف ایجاد یک برند و تصویر عالی کرده است، می‌تواند این موقعیت را در کسری از ثانیه از دست بدهد. 

همچنین ممکن است نگرانی‌هایی در مورد دخالت در موضوعاتی که به موضوعات نزدیک‌تر به دستور کار آسیایی مرتبط نیستند، وجود داشته باشد. فرهنگ های آسیایی ممکن است تمایل داشته باشند که کمتر در امور دیگران دخالت کنند. تحمیل نکردن کاری که دیگران باید انجام دهند، محترمانه و حسن نیت تلقی می شود.

 

کد خبر 12413

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید