هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
یکشنبه, ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۲۶
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رئیس هیات مدیره کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران معتقد است: اصلاح آیین‌نامه اتاق ایران در شورای عالی نظارت برخلاف مر قانون خواهد بود؛ چراکه طبق قانون، هیات نمایندگان باید برای این تغییرات رأی و نظر بدهند.

رئیس هیات مدیره کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران با انتقاد از حاشیه‌سازی‌ها علیه انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران گفت: اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران عصاره بخش خصوصی کشور هستند و بنابراین رأیی که می‌دهند یک رأی نخبگانی است.

محمود اولیایی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی و نظارتی نیک می‌دانند اگر در زمان خاصی، برخی علیه یک نفر بی‌اخلاقی می‌کنند، بدون شک اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند که در راستای منافع ملی کشور نیست.

او ادامه داد: در شرایط فعلی که کشور بیش از هر زمانی به همدلی و اتحاد نیاز دارد و شرایط به‌گونه‌ای است که بخش خصوصی و دولت باید در کنار هم قرار بگیرند تا چالش‌هایی که از خارج تحمیل می‌شود را دفع کنیم، این نوع برخوردها جز اینکه شکاف ایجاد کرده و بخش خصوصی را دلسرد می‌کند دستاورد دیگری نخواهد داشت.

اولیایی تنها راه‌حل موجود برای حل این موضوع را گفت‌وگوی شفاف بین حاکمیت و اعضای هیات نمایندگان و هیات رئیسه منتخب دانست و افزود: باید از راه این گفت‌وگو به‌جای ایجاد تنش و جنجال علیه اتاق و منتخبین آن به توافقی برای ادامه مسیر رسید.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه اتاق ایران به‌عنوان یک نهاد مستقل در قانون اساسی و اسناد بالادستی مورد تأکید قرار گرفته است ادامه داد: طبق قانون اتاق ایران باید استقلال خود را به‌عنوان یک فراتشکل ملی حفظ کند. به همین دلیل حتی در تدوین و اصلاح قوانین اتاق نیز اعضای هیات نمایندگان حتماً باید در این موضوع درگیر باشند و فرآیند به‌گونه‌ای باشد که نظرات بخش خصوصی اخذ شده و اعمال شود.

اولیایی ادامه داد: در اصلاح قانون اتاق که چند ماه پیش دنبال می‌شد مجلس این موضوع را با مشارکت تعدادی از فعالین اقتصادی که لزوماً نماینده اتاق و نماینده همه طرف‌های ذی‌نفع بخش خصوصی نبودند پیش می‌برد. اما به اعتقاد من اگر قرار است قانون تغییر کند نمایندگان بخش خصوصی حاضر در فرآیند بررسی باید از طرف هیات نمایندگان اتاق انتخاب شوند و مورد وثوق همه طرف‌های ذی‌نفع بخش خصوصی و جناح‌های مختلف این بخش باشند. در غیر این صورت قانونی که از بالا نوشته و دیکته شود متاع نبوده و موفق نخواهد بود.

او با اشاره به برخی زمزمه‌ها برای تغییر آیین‌نامه اتاق ایران گفت: اینکه مثلاً شورای عالی نظارت بخواهد با تغییراتی در آیین‌نامه اختیارات خود را افزایش دهد و یا هر تغییر دیگری اعمال کند، بر اساس مر قانون نخواهد بود. چراکه طبق قانون برای این تغییرات هیات نمایندگان باید رأی و نظر بدهند.

اولیایی با تأکید بر اینکه شورای عالی نظارت نمی‌تواند دستورالعمل یا آیین‌نامه‌ای را از بالا به پایین دیکته کند ادامه داد: هر اصلاح و تغییری باید از پایین و از طریق هیات نمایندگان مصوب شود. شورای عالی می‌تواند نقطه نظرات خود را روی مصوبه هیات نمایندگان داشته باشد که بازهم این تغییرات باید به رأی هیات نمایندگان برسد. هدف از این روند حفظ استقلال اتاق ایران بوده است.

او تأکید کرد: دستگاه‌های مختلف نمی‌توانند چیزی را بنویسند و از بالا به هیات نمایندگان ابلاغ کنند. اگر چنین روشی به کار برده شود شکاف بین هیات نمایندگان دور دهم و حاکمیت عمیق‌تر خواهد شد.

انتهای پیام

 

کد خبر 12860

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید