هدر بالا
امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
چهارشنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۴۵
زمان مطالعه: 7 دقیقه

در جلسه شورای گفت­‌وگوی استان مازندران، ضمن بررسی راهکارهای افزایش تولید و مانع زدایی از این حوزه، بر مسئولیت همه دستگاه‌ها و افراد برای تحقق شعار 1400 تأکید شد.


در جلسه شورای گفت­‌وگوی استان مازندران، ضمن بررسی راهکارهای افزایش تولید و مانع زدایی از این حوزه، بر مسئولیت همه دستگاه‌ها و افراد برای تحقق شعار 1400 تأکید شد.


نخستین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها با محوریت تصویب کلیات طرح راهکارهای افزایش تولید، شناسایی موانع و پشتیبانی‌های لازم برگزار شد.

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران در این نشست با اشاره به ابعاد شعاری که مقام معظم رهبری برای سال 1400 انتخاب کرده­اند، گفت: بر آنیم تا برنامه مشخصی که سال گذشته با تعیین و هدف‌گذاری اولویت‌ها منجر به دستاوردهایی نظیر راه‌اندازی واحدهای راکد تولیدی، حوزه کشاورزی خصوصاً زراعت چوب و کشت و صنعت، افزایش صادرات و صنعت و دیگر بخش‌ها آن‌هم در شرایط سخت کرونایی با همراهی دستگاه‌های دولتی و فعالیت بیش از پیش بخش خصوصی در راستای افزایش تولید و صادرات و بهره‌گیری از ظرفیت بازارهای هدف به‌ویژه همسایگان شمالی و فرصت ایجاد شده اتحادیه اوراسیا دنبال کنیم.

حسین زادگان با بیان اینکه بخش‌هایی که سال گذشته خوب کار شده است باید حفظ و تقویت شود، تصریح کرد: در بخش‌هایی هم که نیاز به بازنگری دارد، مصادیق آن برای پیگیری تعیین شده است.

او با اشاره به اینکه در جریان رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن همه دارای رسالت هستیم و در یک سنگر قرار داریم، گفت: در این راستا، برخی مشکلات و موانع مرتبط با امور کلان و ملی است که باید منعکس و پیگیری شود، اما برای تحقق شعار سال و افزایش تولید باید صنایع و واحدهای تولیدی نیز به‌طور مشخص و مجزا، مصادیق موانع و زمینه‌های اعتلای آن حوزه را شناسایی و اعلام کنند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی غالباً خوب عمل شده است، افزود: در حوزه تسهیل امور تولید نیز بسیار ورود کردیم و با مصوبات این ستاد از تولید و صنعت، مانع زدایی کردیم، اما انتظار ما به دلیل ظرفیت‌های خالی و مزیت‌های استان بیشتر است.

حسین زادگان با بیان اینکه به‌طور مثال، آسیبی که به دلیل بحران کرونا به بخش گردشگری وارد شد بسیار زیاد و اثرگذار بود، گفت: باید مشکلات این بخش و دیگر بخش‌های آسیب‌دیده برای پشتیبانی و مانع زدایی مشخص شود.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران، با بیان اینکه در جریان خروج واحدهای تملیک شده از تملک بانک‌ها به‌صورت مصداقی توفیق داشتیم، افزود: مسائل و مشکلات و زمینه‌های نقش‌آفرینی بخش‌های اثرگذار که می‌توانند در مسیر شکوفایی اقتصاد استان نقش ایفا نمایند مصداقی تعیین شود.

 آمادگی اتاق ساری برای تحقق شعار سال

در این نشست رئیس اتاق ساری نیز با اشاره به نام‌گذاری شعار سال 1400 از سوی مقام معظم رهبری گفت: ایشان بیش از 10 سال در حوزه اقتصادی شعارهایی را برای سال تعیین می‌کنند و امسال با رویکرد جدی‌تر و به‌نوعی که وارد جزییات شدند در واقع عنوان کردند که اصل مشکل "تولید" است و اگر تولید نباشد هم وضعیت اشتغال و هم موانعی که فکر می‌کنیم در حوزه اقتصادی داریم، حل نمی‌شود. این شعار نشان می‌دهد که جدیت آقا نسبت به جهش تولید یا حوزه اقتصادی بیشتر شده و فرمودند شما پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها را در کنار تولید ببینید.

عبداله مهاجر دارابی گفت: اتاق ساری به‌عنوان دبیرخانه شورای گفت­وگوی استان مازندران آمادگی دارد در راستای تحقق شعار سال قدم بردارد ضمن اینکه تجربیات سال‌های قبل نشان داد که هر مقدار همدلی و وحدت رویه داشتیم به همان اندازه موفق شدیم و در تولید به جایگاه خوبی دست یافتیم.

او با بیان اینکه امسال بر اساس شعار سال، از روز نخست هم به دستگاه‌ها و هم بخش خصوصی و تشکل‌ها نامه زدیم تا اطلاعات آنها را در همین زمینه (مانع زدایی) جمع‌آوری کنیم و نگاه و نظر آنها را بخواهیم، افزود: مجموعه نکات، پیشنهادات و مطالبات همه بخش‌های اقتصادی را به‌صورت کتاب جمع‌آوری کردیم، این کتاب یک مقدمات دارد، پیشنهادات مانع زدایی را عنوان کردیم و به‌طور دقیق مسائل را دیدیم.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران از همکاری استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی و تیم اقتصادی ایشان به دلیل حمایت‌ها و جدیت‌هایی که برای برگزاری منظم جلسات شورای گفت‌وگو در سال 99 داشتند قدردانی کرد و گفت: توفیقات، ظرفیت و جایگاه‌های بسیار خوبی را داشتیم اما مشکلات بسیار زیاد است و باید امسال تلاش بیشتری داشته باشیم.

مهاجر دارابی ا اشاره به موضوع نخست این نشست، آن را یکی از مشکلات بسیار جدی روستاهای مازندران عنوان و خاطرنشان کرد: برنامه‌ای بود که از سوی فرماندار میاندورود مطرح شد و مشکلات زیادی داشتند اما وقتی بررسی کردیم دیدیم همه روستاها همین مشکل را دارند.

او تصریح کرد: بانک‌ها می‌گویند مکلف به دستورات مدیران عامل بانک‌های خودشان هستند. ما معتقدیم باید یک رویه درستی باشد و از این لحاظ که قانون است بانک‌ها باید تمکین کنند، بسیاری از زمین‌های روستایی سند دارند اما بانک‌ها آن‌ها را تنها به دلیل آنکه در روستا هستند، به‌عنوان ضمانت تسهیلات نمی‌پذیرند.

 فرمانداران باید مشکلات شهرستان را مورد به مورد رسیدگی کنند

نماینده مردم ساری و میاندورود و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز در سخنانی با اشاره به شعار امسال مقام معظم رهبری اظهار کرد: 10 سالی است که هر ساله نگاه مقام معظم رهبری به تولید است و بیشتر بر توانایی داخلی تأکید دارند. امسال با نگاه ویژه‌ای به تولید پرداخته‌اند و با توجه به اینکه رضایت کاملی از اقدامات در این بخش نداشتند، لذا پشتیبانی‌ها و مانع زدایی را در کنار آن لازم دانستند.

منصورعلی زارعی با بیان اینکه ما باید اوضاع فعلی حوزه تولید را تغییر بدهیم و اطلاعات ما باید در حوزه‌های مختلف بیشتر باشد، گفت: به‌عنوان نمونه، ما ظرفیت 11 درصدی از مرغداری‌های کشور را داریم اما باید اطلاعات دقیق داشته باشیم که چقدر مرغداری‌های ما تولید کردند و یا تولیدات ما برابر ظرفیت بوده است یا خیر؟

رئیس مجمع نمایندگان مازندران ادامه داد: در دو سه ماه اخیر اخباری وجود دارد که تعداد زیادی از مرغداری‌های مازندران جوجه ریزی نکردند، یکی از موانع در این زمینه وجود بروکراسی‌های اداری جهت تمدید مجوز است، و یا اینکه برخی‌ها توانایی مالی انجام جوجه ریزی را ندارند.

نماینده مردم ساری و میاندورود گفت: ما نباید در استان یک واحد مرغداری داشته باشیم که با مشکل مواجه باشد، باید به دنبال علت برویم و مانع زدایی کنیم. فرمانداران ما هفته‌ای یک جلسه را درباره تولید، مانع زدایی و پشتیبانی داشته باشند.

او اظهار کرد: در مازندران برندهایی در طیور، مرکبات و برنج داریم و نباید آنها را از دست بدهیم، فرمانداری‌ها باید مورد به مورد مشکلات را پیگیری کنند و این رویه در تمامی استان برای رفع مشکلات، جاری باشد.


 

کد خبر 11380

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید