هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اتاق های بازرگانی
  2. اتاق ایران
چهارشنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۶ ۱۶:۱۵
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در مراسم روز ملی صادرات این استان تأکید کرد: برای رهایی از فقر و محرومیت در کشور باید قبل از هر اقدامی به توسعه ذهنی، فکری و رفتاری مردم توجه شود. از سویی باید افکار سیاسی را در خدمت برنامه های اقتصادی کشور بدانیم.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در مراسم روز ملی صادرات این استان تأکید کرد: برای رهایی از فقر و محرومیت در کشور باید قبل از هر اقدامی به توسعه ذهنی، فکری و رفتاری مردم توجه شود. از سویی باید افکار سیاسی را در خدمت برنامه های اقتصادی کشور بدانیم.


مراسم روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کردستان با حضور نماینده ولی‌فقیه، استاندار کردستان، مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در استانداری کردستان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این مراسم تاکید کرد: زدودن غبار فقر، محرومیت و بیکاری و آسیب‌های اجتماعی قبل از هر زیرساختی نیازمند توجه به توسعه ذهنی، فکری و رفتاری است. باید توجه داشت که مدیریت اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی در مرزها از اهم موضوعات موردنیاز کشور و به‌ویژه در استان‌های مرزی مانند کردستان است.

سید کمال حسینی، رئیس اتاق سنندج، تأکید کرد: افکار سیاسی باید در خدمت برنامه‌های اقتصادی قرار گیرد. در بخش دولتی و خصوصی، منابع و پتانسیل‌های مادی و فیزیکی بسیاری وجود دارد، اما متناسب با توسعه ذهنی، فکری و رفتاری ما در مسیر و ریل توسعه اقتصادی قرار نگرفته است.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی باید موازی و همسو در راستای حل مشکلات تولیدی و صادراتی، تقویت و ارتقای نقش‌آفرینی بخش خصوصی، اجرایی کردن اصل 44 قانون اساس و از همه مهم‌تر توسعه ذهنی و ایجاد فرهنگ صادرات گام برداشت.

حسینی با بیان این مطلب که تجارت، محرک تولید و اشتغال است، تصریح کرد: زنجیره ارزش از سمت تولید به سوی صادرات تکمیل می‌شود و زمینه تقسیم کار اجتماعی را فراهم می‌کند. تقسیم کار اجتماعی، توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و امنیت همه جانبه را به ارمغان می‌آورد. بر کسی پوشیده نیست که بخش خصوصی کشور نحیف است و با سهم کوچکی که از اقتصاد دارد، فرصت عرض‌اندام و تجربه حضور در بازارهای بین‌المللی را نداشته است.

رئیس اتاق سنندج عنوان کرد: امروز که فعالان اقتصادی در عرصه اشتغال‌زایی برای جوانان، اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تأمین مالیات فعال شده‌اند، ضرورت دارد همگرایی بین مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس با فعالان بخش خصوصی بیشتر شود. در این راستا اعتماد به بخش خصوصی، صادرکنندگان و تولیدکنندگان، تقویت آنها و دریافت نظرات پیشنهادی آنها در جلسات برنامه‌ریزی را نباید فراموش کرد.

وی بر این باور است که باید شیوه صادرات کشور از حالت سنتی خارج شود، میزان صادرات غیرنفتی که تاکنون صورت گرفته بیشتر در بخش محصولات کشاورزی و مواد خام معدنی است از طرفی با توجه به بحران آب، رقابت بازار مواد خام و پیشرفت‌های تکنولوژیکی دیگر نباید انتظار داشت که رویکردهای سنتی سیاست‌های تلویحی و موقتی در توسعه صادرات اثرگذار باشد.

این فعال اقتصادی استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی و عملیاتی کردن تجارت در بازارچه سیف سقز را فرصتی برای استان و کشور دانست و تأکید کرد: تردد و برقراری گذرنامه، تأمین زیرساخت‌ها و مذاکره و تعامل با طرف عراقی برای مراوده اقتصادی در این منطقه یک ضرورت است.

رایزنی برای ازسرگیری روابط با اقلیم کردستان عراق

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در این مراسم با اشاره به بازدید اخیر خود از مرز باشماق مریوان از وجود برخی نابسامانی‌ها از جمله آماده نبودن انبارهای این مرز پس از سال‌ها ابراز نارضایتی کرد و گفت: برای برقراری مجدد ارتباط با کردستان عراق مذاکراتی صورت گرفت و در جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور از ایشان خواستم اجازه داده شود یا خودمان این ارتباط را برقرار کنیم یا وزارت خارجه در این خصوص اقدام کند.

این مقام مسئول همچنین از جلسه خود با سرکنسول ایران در سلیمانیه و درخواست تسریع در برقراری ارتباط با کردستان عراق خبر داد.

مرادنیا در خصوص وضعیت بازارچه سیف سقز نیز گفت: به محض آماده شدن زیرساخت‌ها، این مرز هم بازگشایی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت صادرات، تولید، اشتغال و لزوم اجرایی شدن سیاست‌های اصل 44 بر اساس گفته‌های مقام معظم رهبری توسط بخش خصوصی، یادآور شد: دولتی‌ها نتوانستند شرایط را فراهم کنند تا بخش خصوصی بتواند حضور جدی و واقعی داشته باشد، این در حالی است که باید بخش خصوصی را تقویت کنیم تا مشکلات کشور حل‌وفصل شود.

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همه از حرف، سخنرانی و شعار خسته شده‌ایم و می‌دانیم این‌ها مشکلی را حل نمی‌کند پس باید آستین‌ها را بالا بزنیم و کارهای اجرایی را دنبال کنیم تا به هدفمان برسیم.

انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به تراز منفی تجاری استان

محی‌الدین محمودیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان کردستان نیز با بیان اینکه اقتصاد زیربنای جامعه است اظهار داشت: هر کشوری که اقتصاد توانمند نداشته باشد آن کشور روبه فنا بوده و حرفی برای گفتن ندارد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در شش‌ماهه نخست امسال تراز بازرگانی صادرات و واردات در کردستان منفی بود، گفت: اگر به همین شیوه پیش برویم تا پایان سال تراز تجاری استان بیشتر منفی می‌شود و این وضعیت خطرناک است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان کردستان تصریح کرد: در مسیر صادرات استان با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم که کمبود نقدینگی یکی از آنها است؛ سیستم بانکی استان با مقوله صادرات بیگانه است و هیچ صادرکننده کردستانی نتوانسته تسهیلات بانکی بگیرد.

وی اضافه کرد: صادرکنندگان استان کردستان سال‌ها و ماه‌ها به دنبال تسهیلات 20 درصدی هستند که با تسهیلات 4 درصدی کشورهای دیگر قابل رقابت نیست.

در پایان این مراسم از آفاق روزچنگ مدیرعامل شرکت خورشید زریبار، هادی جهانی مدیرعامل شرکت نسیم زریبار، شاهو اخگر شرکت سیم و کابل اخگر، محمود نادرسرا شرکت نیک پلیمر کردستان، بهمن امانی صنایع پلاستیک بدر و خسرو شجاعی شرکت لبن دوش غرب به عنوان صادرکنندگان نمونه استان کردستان تقدیر شد.


 

کد خبر 7608

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید