هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اقتصاد سیاسی
دوشنبه, ۰۴ دی ۱۴۰۲ ۲۰:۵۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مرکز تجارت جهانی دبی یا DWTC زمانی نمادی از دبی بود، اما اکنون توسط بسیاری از ساختمان‌های بلندتر و عجیب‌تر غرق شده است. با این حال، برج عظمت خاص خود را با پنجره های فرورفته و نمای بیرونی کندو مانند خود حفظ کرده است و همچنان آینده نگری شیخ رشید را…

مرکز تجارت جهانی دبی Dubai World Trade Centre (DWTC)

قبل از برج خلیفه و پیش از برج العرب، مرکز تجارت جهانی دبی وجود داشت.

تاریخچه آسمان خراش ها در دبی با ساخت مرکز تجارت جهانی دبی در سال 1979 آغاز شد که معمولاً به عنوان اولین آسمان خراش در این شهر در نظر گرفته می شود. این ساختمان در زمان تکمیل به عنوان بلندترین آسمانخراش در خاورمیانه بود.

برج شیخ راشد که به عنوان مرکز تجارت جهانی دبی شناخته می شود به دلیل نقشش در ظهور دبی به عنوان مقصدی برای تجارت و بازرگانی بین المللی حائز اهمیت است. همانگونه که بیان شد این اولین برج مرتفع منطقه بود که در 26 فوریه 1979 توسط ملکه الیزابت دوم افتتاح شد. 

این برج توسط معمار بریتانیایی جان هریس و تحت نظارت شیخ راشد بن سعید، حاکم دبی در آن زمان طراحی شد.

DWTC زمانی نمادی از دبی بود، اما اکنون توسط بسیاری از ساختمان‌های بلندتر و عجیب‌تر غرق شده است. با این حال، برج عظمت خاص خود را با پنجره های فرورفته و نمای بیرونی کندو مانند خود حفظ کرده است و همچنان آینده نگری شیخ راشد را نشان می دهد. 

محمد بن راشد آل مکتوم چگونه دبی را به جایگاه شهری در کلاس جهانی رساند؟

مرکز تجارت جهانی دبی؛ داستان آینده نگری یک حاکم

ایده مرکز تجارت جهانی دبی

بر اساس یک نظر ایده شیخ راشد برای مرکز تجارت جهانی دبی از سفر او به ایالات متحده آمریکا (برای تماشای مسابقات اسب دوانی) در دهه 1970 سرچشمه گرفته است.

در واقع شیخ راشد به جان هریس (معمار) دستور داد تا کار طراحی مرکز تجارت جهانی دبی را خیلی قبل از تکمیل ساخت مرکز تجارت جهانی نیویورک آغاز کند.

اما مرکز تجارت جهانی دبی پس از بازدید غیررسمی ملکه الیزابت دوم از دبی در راه بازگشت به بریتانیا به عنوان یک ایده در ذهن شیخ راشد شکل گرفت. 

هواپیمای ملکه برای سوخت گیری به جای بحرین به دبی هدایت شد. ملکه الیزابت قبلاً با شیخ راشد ملاقات کرده بود و آنها دوستان خوبی شده بودند.

هواپیمای او در ساختمان ترمینال جدید فرودگاه دبی، جایی که نمایشگاه تجاری بریتانیا در حال برگزاری بود، فرود آمد. ملکه الیزابت پیش از عزیمت به انگلستان با همراهی شیخ راشد از نمایشگاه بازدید کرد.

متعاقباً شیخ رشید ایده یک مرکز نمایشگاهی متصل به فرودگاه دبی را مطرح کرد، اما ثابت شد که غیرعملی است.

شیخ راشد به جان هریس دستور داد تا طرحی برای یک مرکز نمایشگاهی در دبی تهیه کند. 

مرکز تجارت جهانی دبی؛ داستان آینده نگری یک حاکم

جان هریس که مرکز تجارت جهانی دبی را طراحی کرد به یاد می آورد:

"داشتم دبی را ترک می کردم و به لندن برمی گشتم.

چمدان من روی بالابر جدید در فرودگاه بین المللی دبی گذاشته شده و به سمت لودر فرستاده شده بود.

در این لحظه دستی روی شانه ام نشست و صدایی گفت: شیخ راشد می خواهد شما را ببیند.

در مورد چمدانم توضیح دادم، البته چمدانم یک طرف رفت و من از طرف دیگر."

این داستان منجر به این افسانه "ضربه روی شانه او" شد که جان هریس اولین کسی بود که از مرکز تجارت جهانی اطلاع یافت.

جان به لندن بازگشت و این وظیفه را به یکی از معماران خود سپرد. او پیشنهادی برای سه ساختمان مرتبط به عنوان سالن های نمایشگاهی ارائه کرد که ارتفاع کمی داشتند. 

شیخ راشد این طرح را رد کرد و به جان هریس گفت که می‌خواهد یک ساختمان بلند به عنوان مرکز مجموعه نمایشگاه باشد.

در آن زمان چندین کشور در حال ساخت مرکز تجارت جهانی از جمله نیویورک، سنگاپور و توکیو بودند. جان هریس از همه این سایت ها و بیشتر بازدید کرد تا ایده بگیرد. او به دبی بازگشت تا ایده های خود را به طرحی جهت بررسی به شیخ راشد پیشنهاد کند. 

در همان زمان، شیخ راشد بی سر و صدا در حال خرید زمین در انتهای جاده ابوظبی در دبی بود تا جایی که مالک زمین بزرگی، بسیار بیشتر از آنچه برای ساخت یک مرکز نمایشگاهی لازم بود گردید. 

شیخ راشد تصمیم گرفت ساختمان مرکز تجارت جهانی دبی را در منطقه ای بسازد که در آن زمان از دبی دور بود. این تصمیم در آن زمان با مخالفت و انتقادهای فراوانی مواجه شد. "خیلی دور از شهر"، "از نظر تجاری مناسب نیست"، "بیش از حد جاه طلبانه"، "تمرینی در بیهودگی".

جان هریس مشتاق ساخت یک مرکز تجاری برج دوقلو شبیه به نیویورک بود، اما زمینی که شیخ راشد در نظر داشت برای چنین پروژه ای بسیار کوچک بود. جان هریس مجبور شد طرح خود را برای یک برج واحد دوباره طراحی کند.

مرکز تجارت جهانی دبی؛ داستان آینده نگری یک حاکم

ساخت مرکز تجارت جهانی دبی

برنارد سانلِی برای ساخت مرکز تجارت جهانی، سالن‌های نمایشگاه و آپارتمان‌های مرکز تجاری منصوب شدند. کار در سال 1975 آغاز شد و در سال 1979 به پایان رسید.

مرکز تجارت جهانی دبی به طور رسمی توسط ملکه الیزابت 2 در جریان سفر رسمی وی به دبی در سال 1979 افتتاح شد.

جان هریس هفت سال آینده را به تکمیل پروژه اختصاص داد. ابوظبی ساخت یک برج مشابه را آغاز کرد، بنابراین رقابت برای بلندترین ساختمان امارات آغاز شد.

مرکز تجارت جهانی دبی با افزایش تعداد طبقات از 36 به 39 و سپس افزایش ارتفاع دکل قرار داده شده در بالای DWTC به بلندترین ساختمان تبدیل شد.

برنارد سانلی و پسر مرکز تجارت جهانی دبی یا DWTC را ساختند. پس از اتمام DWTC یک نمای بیرونی بتنی خاکستری ساده با سطح طرح دار داشت. شیخ راشد با دیدن آن تحت تاثیر قرار نگرفت. او می خواست DWTC متمایز شود.

او دستور داد که نمای بیرونی DWTC سفید رنگ شود. این یک چالش قابل توجه بود. برای رنگ آمیزی مجدد چنین ساختمان بزرگی باید مواد واصول آن توسعه می یافت.

زمانی که مرکز تجارت جهانی دبی به طور رسمی توسط ملکه الیزابت انگلستان افتتاح شد، کاملا سفید بود و دیگر دور از دسترس نبود!

چهار دهه بعد، مرکز تجارت جهانی دبی همچنان یک مرکز تجاری حیاتی است که با زمان همگام است.

 

کد خبر 13021

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید