هدر بالا
امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
  1. اقتصاد سیاسی
سه شنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۲ ۱۹:۵۲
زمان مطالعه: 8 دقیقه
روس‌ها از تأثیر محدود تحریم‌های تحمیلی غرب و ادامه حمایت از جنگ در اوکراین خبر می‌دهند.

در تلاشی یکپارچه برای محدود کردن آخرین عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدان آنها در سال 2023 بسته های تحریمی و کنترل صادرات را بر مسکو اعمال کردند.

به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده، تأثیر انباشته تحریم ها به طور قابل توجهی ظرفیت نظامی، زنجیره تامین دفاعی و بخش های کلیدی اقتصاد روسیه را از بین برده است.

با این حال، نظرسنجی ها نشان می دهد که این امر بر زندگی روزمره اکثر روس ها تأثیری نداشته است. نظرسنجی شورای شیکاگو - مرکز لوادا در 25 تا 31 مه 2023 نشان می‌دهد که بیشتر روس‌ها کمتر نگران تحریم‌ها هستند و مستقیماً تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند.

اقلیت روس‌هایی که می‌گویند تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، ممکن است به‌جای تأثیر محسوس تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی اعمال‌شده علیه روسیه، از شرایط اجتماعی-اقتصادی ایجاد شده به دلیل جنگ در اوکراین ابراز نارضایتی کنند.

یافته های کلیدی

اکثریت قوی روس ها (70 درصد) از تحریم های اعمال شده علیه روسیه نگران نیستند در حالی که 29 درصد از روس ها همچنان نگران هستند. این پایین ترین سطح نگرانی گزارش شده از سال 2017 است، زمانی که تنها 28 درصد از روس ها نسبت به تحریم ها ابراز نگرانی کردند. 

از هر 10 روس، 8 نفر گزارش می دهند که تحریم های اعمال شده علیه روسیه مشکلات جدی برای خود یا خانواده هایشان ایجاد نکرده است، در حالی که 15 درصد می گویند مشکلاتی را تا حدودی یا به شکل بسیار جدی تجربه کرده اند.

اکثریت (61%) کسانی که می گویند در نتیجه تحریم های اعمال شده علیه روسیه با مشکلات جدی مواجه شده اند، از اقدامات نیروهای نظامی روسیه در اوکراین حمایت می کنند. 

روس‌هایی که گزارش می‌دهند در نتیجه تحریم‌ها با مشکلات جدی مواجه شده‌اند، میانگین درآمد یکسانی با کسانی دارند که گزارش داده اند، تجربه مشکلات جدی ندارند. آنها همچنین دیدگاه های مطلوب تری نسبت به غرب ابراز می کنند و بیشتر از عموم مردم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را نقد کرده و اقدامات وی را تایید نمی کنند.

اکنون کمتر روس‌ها نگران تحریم‌ها هستند

اقتصاد روسیه با وجود اینکه این کشور یکی از تحریم‌ شده ترین کشورهای جهان با تقریباً 13000 محدودیت می باشد که شامل مقامات دولتی، واردات و صادرات، مؤسسات مالی و شرکت‌ها در بخش‌های کلیدی اقتصادی می‌شود، نسبتاً انعطاف‌پذیر است.

برای مقابله با این مجازات‌ها، مسکو به شرکای تجاری دیگر مانند چین، ترکیه و هند روی آورده است تا در میان جنگی پرهزینه، بدون کاهش استانداردهای زندگی برای جمعیت روسیه و ایجاد واکنش‌های سیاسی، جایگاه خود را حفظ کند.

اکثریت روس‌ها (84 درصد) گزارش می‌دهند که تحریم‌ها مشکلات جدی برای خود یا خانواده‌هایشان ایجاد نکرده است – بالاترین درصد گزارش شده از سال 2014، زمانی که برای اولین بار تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل کنترل کریمه اعمال شد.(در این مرحله، 79٪ مشکلات جدی را تجربه نکردند)

از سوی دیگر، تنها 15 درصد از روس‌ها می‌گویند که در نتیجه تحریم‌ها مشکلات تا حدودی یا بسیار جدی را تجربه کرده‌اند. این همچنین کمترین درصد گزارش شده از سال 2014 است (زمانی که 16 درصد گزارش کردند که مشکلات جدی را تجربه کرده اند).

به همین ترتیب، اکثریت روس ها (70 درصد) می گویند که از تحریم های اعمال شده علیه روسیه نگران نیستند، در حالی که کمتر از یک سوم (29 درصد) همچنان نگران هستند.

امروز، روس‌ها 17 درصد کمتر از مارس 2022، در آغاز عملیات نظامی در اوکراین (زمانی که 46 درصد نگران بودند) نسبت به تحریم‌ها نگران هستند. قابل ذکر است که عدم نگرانی روس ها در مورد تحریم ها در بالاترین سطح خود از سال 2014 است.

چشم انداز اقتصادی تاریک در بین روس های آسیب دیده

نظرسنجی شورای شیکاگو و مرکز لوادا همچنین بینشی را در مورد چگونگی درک روس ها از وضعیت اقتصادی و وضعیت مالی خانواده خود در بحبوحه جنگ در اوکراین ارائه می دهد.

امروزه، 43 درصد از جمعیت گزارش می دهند که فقط می توانند غذا و پوشاک بخرند، 12 درصد گزارش می دهند که فقط می توانند غذا بخرند، و 5 درصد گزارش می دهند که حتی قادر به خرید غذا نیستند.

در مقابل، تنها 29 درصد از جمعیت می‌گویند که توانایی خرید یک لوازم خانگی جدید را دارند، و مقدار کمتری (6 درصد) توانایی خرید یک خودروی جدید را دارند. در حال حاضر تنها 3 درصد از مردم می توانند آپارتمان بخرند.

در حالی که هنوز هم تاریک است، درک روسها از شرایط مالی خانواده خود از آغاز عملیات نظامی در مارس 2022 بهبود یافته است، شاید این تسکین، نشان می دهد اقتصاد روسیه اثرات تحریم های تحمیل شده غربی را آب کرده است.

تحریم های غرب برای هدف قرار دادن و متمرکز کردن تأثیر خود بر نخبگان و الیگارش های روسیه به جای روس های معمولی طراحی شده اند. داده‌ها حاکی از آن است که تحریم‌ها طبق برنامه عمل می‌کنند، زیرا بیشتر مردم را از مشکلات اقتصادی اضافی در امان نگه داشته‌اند.

الیگارش کیست؟ اولیگارش‌ها و تأثیرات اقتصادی و سیاسی آن‌ها در روسیه

میانگین درآمد سرانه در میان افراد تحت تأثیر تحریم ها (کسانی که می گویند تحریم ها مشکلات جدی برای خود یا خانواده هایشان ایجاد کرده است) و کل جمعیت تقریباً یکسان است.

نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که روس‌هایی که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، به احتمال زیاد ولادیمیر پوتین را تایید نمی‌کنند (36 درصد در مقابل 15 درصد در کل) و دیدگاه‌های مطلوب تری نسبت به ایالات متحده (23 درصد در مقابل 12 درصد در کل) و نسبت به اتحادیه اروپا (27 درصد در مقابل 16 درصد کل) نسبت به کل جمعیت دارند. 

در مجموع، داده‌ها ممکن است نشان دهد که روس‌هایی که گزارش می‌دهند مشکلات جدی در نتیجه تحریم‌ها را تجربه کرده‌اند، ممکن است به دلیل ترکیبی از دیدگاه‌های منفی کمترشان نسبت به غرب و نگرش کمتر مثبت نسبت به پوتین و جنگ در اوکراین و تأثیراتی که جنگ بر سبک زندگی آنها داشته است، نسبت به عموم مردم نسبت به وضعیت اجتماعی-اقتصادی خود بدبین‌تر باشند.

تحریم ها تاثیر زیادی بر حمایت از اقدام نظامی ندارد

در حالی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین همچنان ادامه دارد، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدان آنها به گسترش و تقویت تحریم ها و کنترل صادراتی که علیه روسیه اعمال کرده اند، ادامه می دهند، به این امید که مسکو را برای ورود به مذاکرات صلح تحت فشار قرار دهند.

داده های نظرسنجی نشان می دهد که رابطه متوسطی بین روس هایی که در نتیجه تحریم های اعمال شده توسط غرب و حمایت از عملیات نظامی روسیه با مشکلات جدی مواجه شده اند، وجود دارد. احتمال مخالفت با اقدامات نیروهای نظامی روسیه در اوکراین تنها 13 درصد بیشتر از عموم مردم است (31 درصد در مقابل 18 درصد در کل)، و هنوز هم به طور قاطع از عملیات نظامی حمایت می کنند.

اگرچه آنها تا حد زیادی از اقدامات نیروهای نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند، اما روس‌هایی که می‌گویند تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، 21 درصد بیشتر احتمال دارد که عملیات نظامی را بیش از عموم مردم برای روسیه مضر بدانند تا مفید.(62 ٪ در مقابل 41 ٪ در کل)

همچنین تفاوت‌هایی در نگرش نسبت به مذاکرات بین کسانی که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و عموم مردم وجود دارد: کسانی که گزارش کرده‌اند در نتیجه تحریم‌ها با مشکلات جدی مواجه شده‌اند، 14 درصد بیشتر از عموم مردم مذاکره را بر ادامه عملیات نظامی در اوکراین ترجیح می‌دهند(59٪ در مقابل 45٪ به طور کلی).

نتیجه

از میان تمام سلاح‌های موجود در زرادخانه دیپلماتیک، به نظر می‌رسد که تحریم‌های اقتصادی و کنترل‌های صادرات، مهمات انتخابی ایالات متحده برای رسیدگی به عملیات نظامی روسیه در اوکراین باشد.

اگرچه تلاش‌های مستمر ایالات متحده و متحدانش برای پایان دادن به جنگ از طریق اجبار اقتصادی هنوز به ثمره مورد نظر برای وادار کردن کرملین به خروج نیروهای روسیه از اوکراین منجر نشده است، داده‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که حداقل غرب در نجات جمعیت روسیه از فشار اقتصادی بیشتر موفق بوده است. 

 

کد خبر 13034

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید